Kyrkdags ...äntligen!

Det blev ett långt mellanrum mellan första och andra kyrkan i sommarens kyrkcykling. Så kan det bli när livet knackar på. Ni vet det där livet med vardagssysslor, barn och barnbarn, barndop, älskade släktingar på besök och ibland också behov av dagar med att göra absolut ingenting och ovanpå det allt annat som bara trillar in på att-göra-listan. Känns det kanske igen? Tur att man (= jag) är flexibel. Ett antal dagar har det varit för varmt att cykla och då har det bara varit bada, bada och bada igen.

Men idag minsann blev det cykeltur med goda vännen. Vi styrde kosan mot Frödinge kyrka via både asfalts- och grusvägar. När jag var föreståndare (det hette så för länge sedan) på förskolan i Frödinge cyklade jag var fjärde vecka dit och det kändes bekant och bra idag att cykla dit. Varför var fjärde vecka? Jo, maken samåkte till sitt jobb så var fjärde vecka hade jag ingen bil att tillgå. Inget konstigt alls på 90-talet att ta cykeln när ingen bil fanns att tillgå. Ja, på vintern blev det buss...det fanns gränser även för mig. Nåja, Frödinge kyrka är nu avprickad på listan och du kan läsa mer om kyrkan här och här  Kyrkan är en av tre träkyrkor i Vimmerby kommun och alla tre är värda ett besök. Det blev 28 trampade kilometer så applåder på det.

Kyrkcykling innebär inte bara kyrkbesök. Vi njuter också av naturen och fina cykelvägar. Vi gillar
utförsbackar mer än branta eller långa och sega uppförsbackar. Men ibland är det upp och ibland är det ner med det mesta så även med cykling. Idag hittade vi en plats att plocka hallon på, hur mycket som helst men ganska små och inget hade vi att plocka i idag. Men en annan dag...kanske...

När vi hade några kilometer kvar hem så slängde vi oss i sjön för ljuvligt bad. Cykelbyxor och sportbehå funkar bra att bada i. Så sköönt! Bjuder på volangen runt magen haha - jag är jag och det duger så bra att vara jag.

Hem kom vi och nu är det bakning av limpor som gäller. Ugnen måste ha varit trasig länge innan jag förstod. För ojojoj så bullarna och kakorna jäste bra i gårdagens bak. Tom det glutenfria blev kanoners bra.

Jag har ett toppenrecept till glutenfria bullar. Ett lussebullerecpet som jag gör utan saffran och så gör jag enkla släta bullar. De är så nära wediga bullar som det går i smak och konsistens. Här kommer receptet för dig som blir sugen. Funkar jättebra att göra dubbel sats och det blir  40-45 bullar. Mums!!

Bullarna till nödenolusten och till de som besöker oss blev riktigt bra. Det där undre elementet i ugnen måste ha gått på halvfart länge innan det helt la av.

Dagens gladis får bli att jag helt oväntat träffade min kusin Mats på cykelturen. Han var ute och spanade efter tecken på vildsvinens framfört. Jättekul att få en pratstund.

Kan väl bjuda på dagens skratt också som först inte var en skrattupplevelse. Tog en paus i soffan på altanen efter att jag ätit. Nödenolusten tittar ut och meddelar att han åker och tar ett dopp, han blev sugen när jag beskrev mitt bad under cykelturen. Javisst, gör det. Hej då! Ja och så var vilostunden slut och jag skulle in för att sätta igång baket. Jag fick lite längre paus. Jag var utelåst. Ringde maken som snart skulle komma sa han. Det gjorde han. Iklädd badhandduk a la långkjol.. Så kan det gå när man åker iväg i badbyxor och glömmer packa ombyte. Vi kommer att minnas onsdagen den 28 juli. Tro mig.

Dä ruller på...

Nu vill jag bromsa tiden lite. Huvaligen så fort tiden går. Liksom åren gör, i fredags var det 44 år sedan nödenolusten och jag flyttade ihop i en tvårummare. Lite vardagssysslor är avklarade för dagen. Tvättmaskinen är igång. Löken upptagen ur pallkragen. Har sett över växtligheten och är nöjd med det mesta, kanske allra mest med att luktärterna äntligen börja blomma...ja,ja, jag vet det är sent men sår man sent så...skyll mig själv.

Spetsparikorna ser jag fram emot att smaka...om ett tag...

Färsksaltade gurkor ska det bli i veckan. Gurkorna sköter sig bra i år.

Tomater äter vi  nu av egen skörd och fler är på gång.

Lök upptagen idag.

Det är många fjärilar på besök i trädgården nu vilket jag gillar. Gott om andra små besökare också och idag satt det en grön färgmatchad fluga på Physalisplantan, snyggt! Väldigt få sniglar, igår klippte jag bara en. En!

Hur underbart är det inte med djur i alla storlekar och natur, både vild och anlagd. Här kommer fina bilder på blommor som finns att beskåda i bästa parken Astrid Lindgrens värld.

Dags att lyfta rumpan ur soffan. En lista ska fixas - det är dags att baka bröd igen. Planering ska göras idag och jäst och mjöl inhandlas ikväll.

Dagens gladis: Nödenolusten har lagat ugnen, det undre elementet är bytt och ugnen är skinande ren. Så dags att börja baka! Hoppas på regn imorgon....

Flickornas vecka

Fruntimmersveckan är här. Jag har aldrig gillat ordet fruntimmer så därför var det roligt att få veta att veckan tidigare även kallats flickveckan. Veckan började, i Sverige och i Finland, ta sin form redan under medeltiden med firande av fyra helgon. Så var det det där med vädret under denna vecka som enligt Bondepraktikan vanligen är regn. Snittet sägs vara regn tre eller fyra av veckans dagar allt enligt Finlands meterologiska institut. Hur det blev under fruntimmersveckan 2021 har vi facit på om några dagar. Idag är det Margaretornas dag och hittills känns dagen lovande med jordgubbsfrukost, solsken och nya blombuketter på borden.

Förhöjer dagens känsla med Smålänningar... gottgottigottgott...

Tar en runda i lilla trädgården också. Det blir lite av trädgårdsdagbok att bomba med bilder här på bloggen. Kul för mig att blicka tillbaka på i slutet av säsongen eller i vinter när jag drömmer om sommar, sol och växtlighet.

Zinniorna är helt underbara och det kommer massor av blommor. Oftast (faktiskt sant)  är jag färgmatchad med kläder, inredning och växter. Men ibland tilltalas jag av färgmix deluxe och det blir det i en bukett zinnior. Ljuvligt att plocka in och ha på borden.

Dagens aktiviteter blir de vanliga med matlagning, vattning, skörda sockerärtor igen, lite tv, utevistelse och så det som får bli dagens gladis: Lek, lek, lek och vara tillsammans med två av de bästa. Lite glass och köttbullar eller pannkakor på det så finns garanterat chansen till ännu en fin dag att imorgon minnas med värme och glädje i farmorshjärtat.