Flickornas vecka

Fruntimmersveckan är här. Jag har aldrig gillat ordet fruntimmer så därför var det roligt att få veta att veckan tidigare även kallats flickveckan. Veckan började, i Sverige och i Finland, ta sin form redan under medeltiden med firande av fyra helgon. Så var det det där med vädret under denna vecka som enligt Bondepraktikan vanligen är regn. Snittet sägs vara regn tre eller fyra av veckans dagar allt enligt Finlands meterologiska institut. Hur det blev under fruntimmersveckan 2021 har vi facit på om några dagar. Idag är det Margaretornas dag och hittills känns dagen lovande med jordgubbsfrukost, solsken och nya blombuketter på borden.
 
 
Förhöjer dagens känsla med Smålänningar... gottgottigottgott...
 
 
Tar en runda i lilla trädgården också. Det blir lite av trädgårdsdagbok att bomba med bilder här på bloggen. Kul för mig att blicka tillbaka på i slutet av säsongen eller i vinter när jag drömmer om sommar, sol och växtlighet.
 
 
 
 
 
 
 
 
Zinniorna är helt underbara och det kommer massor av blommor. Oftast (faktiskt sant)  är jag färgmatchad med kläder, inredning och växter. Men ibland tilltalas jag av färgmix deluxe och det blir det i en bukett zinnior. Ljuvligt att plocka in och ha på borden.
 
 
Dagens aktiviteter blir de vanliga med matlagning, vattning, skörda sockerärtor igen, lite tv, utevistelse och så det som får bli dagens gladis: Lek, lek, lek och vara tillsammans med två av de bästa. Lite glass och köttbullar eller pannkakor på det så finns garanterat chansen till ännu en fin dag att imorgon minnas med värme och glädje i farmorshjärtat. 

Kommentera inlägget här :