I år går det inte alls bra...

Nej. det är ett riktigt skitår vad gäller odling. Sämsta året ever. Det är väl som livet självt, ibland upp, ibland ner och däremellan mellanmjölk. Har sått Zinnia i två omgångar och det har kommit upp 2cm stora plantor som sedan ätits upp av sniglar. Helt rensat. Förra året hade jag en skog av Zinnior. Täckte med fiberduk gjorde jag inte...det har inte behövts tidigare år.  Röbetorna står och stampar och vill inte växa mer tycks det. Förra årets skog av blandade blommor är i år några låga glesa rader och rosenskärorna är bara ett par decimeter höga. Förra året och tidigare år har de varit mer än meterhöga och levererat mängder av blommor. Krassen ja det vet jag inte vad som tagit åt den. Pytteliten fortfarande och krasse som brukar breda ut sig hej vilt. Jaja kanske mitt fel som sådde ganska sent. Men jag har vattnat ordentligt och jorden är gödslad så jag har bestämt mig för att det var riktigt dåliga fröer i påsarna jag köpte i år. Delade med mig av krassefrö och den har växt lika dåligt hos dem som fick frö. 
 
 
 
 
 
Som alltid så finns det en sida till på myntet. Dill, persilja och tomater sköter sig bra. Dahliorna likaså även om de inte blommar än men knoppar finns. Gladiolusen är på G trots att jag trodde att de övervintrade lökarna var stendöda.  Växer det sämre ute i år så kan jag inte klaga på växtligheten inomhus. I maj 2020 petade jag ner två citronkärnor i en kruka och nu ser det ut så här: 
 
 
Tack vare god vän och god granne har krukväxtbeståndet utökats med två sorter. Tack S och G!!
 
 
 
Jag har letat som en galning (nästan i alla fall) efter Karlbergare men inte lyckats. Bilder finns på flera ställen tillsammans med texten "Ej i lager". Har haft denna växt i amplar förr och skulle vilja ha den igen. Så har du skott att dela med dig av/sälja eller tips var man kan få tag på den så tipsa mig gärna. 
 
karlbergare-LL.jpg
(Bilden är från wexthuset.com)
 
Elefantöra är en växt som fått en revival och den gillar jag skarpt. Har några ex av den och en här är finast:
 
 
Nehej nu plingar äggklockan i köket. Dags att baka ut fyra sirapslimpor och göra en deg till. Fortsätt baka bröd och kaka. Morsning!

Kommentera inlägget här :