Dagarna de går och går....

En ny vecka knackar på och måndagen har redan tickat på ett antal timmar. Sitter i soffan här hemma och tankarna hoppar hit och dit om allt från hösten till att åldras. Motionen är avklarad med långpromenad ackompanjerad av babbel med god vän. September serverade idag vackert väder med skiftande temperatur beroende på om solen tittade fram eller inte. Småfixet hemma är avklarat, lite dammsugning och lite vård av krukväxter och sedan lät jag rumpan sjunka ner i soffan. 
 
 
Saknar sommarvärme med sol och bad samtidigt som jag välkomnar hösten med alla färger och kvällsmörker. Det mesta höststädandet i trädgården är klart, några nya perenner har planterats och komposten är fylld med nerklippta växtdelar. Dahliorna är fulla med knoppar som förmodligen inte hinner komma i blom. Jag gillar läget och flyter med i årstidernas gång och är tacksam att jag fortfarande kan plocka in buketter med sommarblommor.
 
 
 
 
 
 
Det var lite hösttankar men tankarna om ålder och att åldras hur fångar jag in dem? I lördags var jag på klassåterträff - 50 år i år sedan vi slutade grundskolan. Mycket trevlig träff med god mat och mycket prat. Även goda årgången 56:or åldras en dag i taget och år för år. Nej vi är verkligen inte gamla men samtalsämnen som mediciner, sjukdomar, barnbarn och föräldrar i behov av omvårdnad och hjälp i sin vardag är ändå tecken på att vi åldras. En del av oss är pensionärer andra jobbar vidare, våra liv har spretat iväg åt olika håll, vi har ställts inför olika val och vi har tillsammans en enorm bank av minnen och erfarenheter. Minnen och erfarenheter som format oss. Pratet under kvällen skiftade mellan nutid och dåtid, stort och smått sådär som livet är. Hur har du det nu? Kommer du ihåg det och det? Oj, har du så gamla barn! Härligt att höra att du trivs så bra med ditt jobb! Så skönt att vara pensionär! Vad var det som gjorde att det blev så? Jag har jobbat ihop med din son. Lever dina föräldrar? Har du kontakter kvar i Vimmerby, är du här ibland? Oändligt antal frågor svarades på och reflekterades runt. Minnen från skoltiden kom på tal och spännande att höra så olika man kan minnas lärare. Den var si och den var så och några av dem hade definitivt fått sparken från sina lärartjänster idag med de kommentarer de uttryckte i klassrummet. Vi pratade om att femmorna tog slut när betyg sattes, om skolmaten och att läraren X låstes in i klassrummet... tror jag slutar där... En trevlig kväll var det som sagt.
 
 
Over and out... dags att fixa middag.

Kommentera inlägget här :