Jag. Hatar. Tvestjärtar.

Ja, jag hatar tvestjärtar. De tror att mina 10 dahlior är fritt fram att mumsa på. De tycks gilla zinnior också. Men de ska få se på kamp, jag har gjort iordning vitlöksvatten som ska sprutas på blommorna ikväll. Kommer säkert bli en del lukt... Jo, jag vet att tvestjärtarna också gör nytta då de äter bladlöss och andra mumsiga trädgårdssabotörer. Men mina dahlior ska de ge 17 i så upp till kamp. Måste dock ge tvestjärtarna cred för att bladlössen som fanns på dahliorna är borta...men nu räcker det med kalasande. Hittills i  år har vi haft väldigt få sniglar på besök så ganska få klippp med saxen. Håller sniglarna på avstånd med ringblommor i rabatterna och med utspridd kaffesump. Vet ni förresten att det är mitt fel om det regnar? Enligt ett av barnbarnens uttalande 2012 så är det mitt fel att det regnar för att jag klipper itu sniglarna. Så nu vet ni det om ni vill ha någon att skylla på...
 
Ska vi ta en trädgårdsrunda igen? Japp här kommer bilder från idag:
 
 
 
 
 
 
 
Blåbär och spetspaprika på gång:
 
 
Många museiebesök blir det denna sommar och än är inte alla besök gjorda som jag skrivit upp på min sommarlista. I torsdags besökte vi Vandalorum i Värnamo och Husqvarna museum i Huskvarna. På Vandalorum var det Lisa Larsson utställning som lockade mest men det fanns tre utställningar till att se - sevärda allihop.
 
Här kommer exempel från Vandalorum:
 
 
Husqvarna museum var helt otroligt, så mycket det fanns att beskåda. Motorcyklar, trädgårdsredskap, maskiner och diverse saker för hem och hushåll, symaskiner, cyklar, mopeder,  vapen  - ja, hur mycket som helst. 
Ett uppbyggt kök påminde om det kök vi flyttade till 1980 när huset vårt var nytt. Samma kyl/frys mm som vi hade då fast vi hade vitt. Frysen är kvar i förrådet och det är den frysen jag fyller med bröd och bullar när jag gör mina storbak.
 
Nostalgi i kubik:
 
Några bilder till från Husqvarna museum:
 
 
 
 
 Söndagen närmar sig kväll och det som är kvar att göra är att fylla på saft i getingfällan, spruta vitlöksvatten på blommorna, sprida ut kaffesump och vattna det som befinner sig under tak. Ska också äta lite jordgubbar och lassa in en knäckemacka med messmör på = sommardelikatess för mig. Men innan dess blir det läsning i horisontalläge i soffan på altanen med en fleeccepläd om benen. Inte dumt alls. Har du provat?

Kommentera inlägget här :