Uttråkad, orkeslös soffliggare

Jamen det var inte vad jag önskade mig. Feber, halsont, snuva, nysa, nysa, nysa och hosta, hosta, hosta vilket slog till helt utan förvarning för några dagar sedan och det vill inte ge med sig. Jag kämpar på med soffläge och många timmars tv-tittande blir det. Har tyvärr inte orken att läsa. Varvar nyhetssändningar med annat. Läget i världen gör ju inte att man blir piggare. Det kryper under skinnet med alla skjutningar, sprängningar, oskyldiga som drabbas på värsta tänkbara sätt. Jag tar lite tröst i Bröderna Lejonhjärta när Skorpan säger..."om alla vore som Jonatan så skulle det inte finnas någon ondska" (Citat från Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren). Världen skulle behöva Jonatan. Många många Jonatan. För visst får vi inte sluta tro att det finns många Jonatan i världen?  Däckad av feber och förkylning är en atom i universum jämfört med världsläget och ändå tillåter jag mig att gnälla....
 
Med feber och snorande följer att jag inte är sugen på något och samtidigt sugen på allt, särskilt det som inte finns att finna i skåp och lådor här hemma. Chips, sura godisar, passionsfruktspannacotta, pepparkakor, ostbågar, lakrits i alla former vore så gott. Lakrits finns visserligen men nej jag tänker inte börja på den sedan i augusti inköpta lakritskalendern. Nån måtta får det vara. Innehållet i kalendern ska avnjutas en dag i taget i december. Precis som varje år. Punkt.
 
 
Förutom alla nyhetssändningar jag tittar på så kan jag verkligen rekommendera några program, alla finns på svtplay:
  • Bäst när det gäller. 5 sevärda program om svenska skidskyttelandslaget, både damer och herrar, under förra säsongen.
  • Hemma hos inredningsarkitekten. 6 avsnitt om och med sex olika tongivande inredningsarkitekter. Mycker inspirerande
  • Ina <3 Bruce. Kan man se om och om igen. Tro mig... jag vet...
  • Kulturfrågan kontrapunkt - ett av mina absoluta favvoprogram som börjar med en ny omgång idag. 
 
När jag ligger här helt platt i soffan är det skönt att veta att höststädningen i trädgården blev klar innan febern kom på besök.
 
 
 
 
Har redan börjat fundera på vad som ska odlas nästa år. Mycket blommor ska det bli då också då det har varit sån glädje att plocka in mängder av buketter hela sommaren. Dahliorna ska utökas med några sorter. Rabatterna ska utökas med några perenner och ja det finns en lista med sorter jag tänker mig. Här kommer bilder på det som blev de sista buketterna för i år:
 
 
 
 
 
Så var det då det där infallet av nostalgi som gjorde att jag odlade eterneller och dessutom samma sort som jag odlade på 80-talet. Blev ok och en färgglad bukett som får stå ett tag och samla damm.
 
 
Nu blir det horisontalläge under dubbla fleecefiltar igen och tv, tv, tv...Ska om en stund unna mig lite goda kalorier med en wedit go glutenfri smörbulle från Lysings glutenfria bageri. Köper av deras glutenfria sortiment när de med jämna mellanrum kommer till Vimmerby (och många andra orter)  med sin varubil Rutan. 
Ha de gott i kvällen och glöm inte titta Kulturfrågan kontrapunkt och Politikbyrån. 
 
Taggar: hälsa;

Kommentera inlägget här :