Höst... bu eller bä?

Både bu och bä tänker jag att hösten är. Att-göra-listorna ändrar karaktär. Från vattna och skörda till planera för vinter och plantera lökar och perenner. Inomhusaktiviteter börjar alltmer överta innehållet i listorna. Tisdagar är dagar fyllda med kärlek och kär lek med två av de yngsta barnbarnen och på onsdagar är simning ett stående inslag.Glädjande nog så finns fortfarande tid att njuta av trädgårdens blommor och att kunna fixa buketter att njuta av inomhus. 
 
 
Blomlådor och amplar skiftar innehåll. Stod och tittade på pelargonerna som fortfarande blommar fint och jag tänkte: Ska de få övervintra eller blir det komposten?? Förra året lyckades jag med att övervintra några pelargoner så just nu lutar det åt övervintring. Får i så fall lägga in lite påminnelser i kalendern om att pelargonerna behöver lite vatten någon gång i månaden eller så...
 
 
 
 
I söndagskväll slogs jag av njutningsfull höststämning med tänt ljus och soffläge. Tyckte det var riktigt mysigt och det kändes lugnande för kropp och själ. Men hjärnan rådbråkar mig med längtan efter värme, sol och bad. Det är medelhavsveckan som saknas. Heldagar i solstol och varmt Medelhav och en bok om dagen. En tradition som bröts med pandemin. Tänker att det inte blir något Karibien till vintern heller då det inte känns tryggt och säkert än med tanke på covid. Jag får fortsätta nöja mig med foto från 35-gradig värme och lata varma vinterveckor. Det blir att vänta in höstens alltmer skiftande färger i naturen och efter det sedan välkomna snön. Hurra ändå för våra fyra årstider även om det just nu känns lite motigt med strumpor och jacka på. 
 
 
Här kommer de traditionella bilderna på blommor från vår lilla täppa:
 
 
 
 
 
Har också en härdig sort som lyser grant över alla säsonger 😃
 
 
Dags att lyfta rumpan ur soffan. Simning väntar....

Kommentera inlägget här :