Var dig själv så...

Var dig själv så kommer det gå bra. Har du hört det någon gång?  Är det lätt? Svårt? En klyscha? Hjälper det att säga till någon att var bara dig själv så kommer det gå bra? Om självkänslan inte finns där hur lätt är det då att vara sig själv? Tänker jag gott om mig själv, känner mig trygg med mina styrkor och svagheter och känner att jag duger som jag är så är det närmare till hands att vara sig själv. Det kan säkert ibland vara svårt att veta vad man tycker och vill så mycket påverkan som man dagligen utsätts för. Tänker jag på ett visst sätt för att andra tänker si eller så? Påverkan sker via media, i olika sammanhang och/eller olika starkt av olika personer. Att vara sig själv är lättare bland människor jag är trygg med och i sammahang där jag vet vad som förväntas av mig. 
 
Ja, jag tror att om man kan vara sig själv så sparar man på sin energi och blir gladare och lyckligare. Mycket handlar om att våga. Våga sluta jämföra sig med andra eller våga säga ifrån. tänker att detta med att vara sig själv kan slå åt fel håll om man använder det för att såra eller vara elak, i ord eller handling mot andra och motivera det med att "det är så jag är" Då är det dags för förändring. 
 
Jag följer ett knippe bloggar och slås av hur konsekvent en del håller sig till ett tema i bloggandet. Har många gånger funderat på om jag borde renodla min blogg och låta den handla om ett eller ett par begränsade tema. Varje gång de tankarna kommer så landar jag i att "då skulle det inte vara jag". Jag gillar att det helt plötsligt dyker upp en tanke med något innehåll som tar fram min skrivklåda. Jo det finns en liten lista med kommande tema för skrivande...såklart. Har ibland både fått frågan varför jag bloggar och också tänkt själv på den frågan. Mitt vanliga vardagliga pensionärsliv vad är det att blotta inför andra? Tja nog tycker jag att ett helt vanligt vardagsliv är lika värdefullt som vilket liv som helst i berömmelse eller karriär. Ett vanligt liv är ju lika vanligt som det är unikt och det är endast läsaren som avgör om det är något läsvärt att fortsätta ta del av. Jag tycker också det är väldigt roligt att skriva och jag kan ibland sakna att skriva tjänsteskrivelser till politiken inför nämnd där det var ännu viktigare med ordval och fomuleringar än det är på en personlig blogg. De bloggar jag själv läser tycker jag om till innehåll och språk. Så är det med min blogg - läs om du gillar det jag skriver annars låt bli. Jag bryr mig inte om ifall jag har en, 50 eller 500 läsare.
 
Jaha kan konstatera att det blev bludder igen helt enligt hur jag är och brukar skriva. Så då fortsätter vi som vanligt med en trädgårdsbild och bild på det som förmodligen blir sista buketten luktärter för i år.
 
 
 
Nu kommer det bli glest med trädgårdsbilder och i övergången till bilder från mer tid inomhus bjuder jag på några bilder från det i söndags avslutade tre-dagars-bakandet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Haha, blyg av mig har jag aldrig varit men du kan välja att se bilderna som inspiration för eget bakande. Rogivande med bakande och doften av nybakat är oslagbar. Men nu får det vara slutskrivet för idag. Fikabesök på ingång strax..... och du se till att vara snäll mot dig själv så att du kan vara dig själv och vara ditt bästa jag dvs det som är bäst för dig att vara. Du är värdefull och olika är bra. Alltid!
 

Kommentera inlägget här :