Årets jobbigaste skoldagar

Tacksam att jag för länge sedan lämnat skolan och slipper både dymmelonsdag och 1 april i skolmiljö. Minns ni hur det var? Dymmelonsdagen, dvs onsdagen före påskhelgen, dagen då man laddade upp med ett lager med små lappar med budskap/texter. Sedan gällde det bara att fästa lapparna på kompisars ryggar OCH akta sin egen rygg för misstänkta småknuffar som försökte dölja att man fick en lapp på sig. Det var mycket lappar med texter som "sparka mig" "pussa mig" jag är kär i X"  "jag är en apa" och allt möjligt hittepå. Oftast var det inga snälla texter på dessa lappar vilka har ett namn: dymmelonsdagspass. Men det var en dag när man höll kroppen igång med att springa hit och dit för att fästa lappar och inte minst för att undvika att bli lappad. Förekommer detta idag? Har du varit med om detta?
 
1 april var också en jobbig dag och det gällde att hålla sig alert och vara misstänskam på allt. Jag kan erkänna att det var roligt om man kunde lura någon men mycket mindre roligt att bli lurad själv. Kommer ihåg att jag tyckte om när 1 april inföll på lördag eller söndag så man slapp anspänningen. Däremot har det varit många roliga aprilskämt i tidningar och på tv som jag minns med glädje. Det bästa måste väl ändå vara från 1962 när man lurades att tro att man med en nylonstrumpa kunde förvandla den svartvita tv: n till färgtv?
 
Dymmelonsdag och 1 april denna vecka, två dagar i rad. Hade det varit 60-tal hade jag tyckt det varit pest men nu sitter jag lugnt i soffan och minns... som den glada pensionär jag är. 
 
Nytt ämne: De senaste dagarnas promenader har bjudit på vårlig fägring, bara att njuta. 
 
 
 
 
 
 
I trädgården har en från i höstas omplanterad mycket klen planta av lungört överlevt och en pytteliten blomma visar sig nu. Så glad jag blev för detta.
 
 
Men nu kommer veckans gnäll och skäll: HUR. SVÅRT. KAN. DET. VARA. ATT. TA. MED. SITT. SKRÄP. HEM. ISTÄLLET. FÖR. ATT. SLÄNGA. DET. I. NATUREN? I vitsippehagen idag låg det plastpåsar, flaskor, snusdosor mm. Skärpning!! Det är 2021 och orkar du bära en flaska full med dryck orkar du säkert bära hem den urdruckna flaska och sortera i rätt "avfallslåda"!! Eller!!??
 
 
Slutar med dagens gladis: Ikväll är ett favoritprogram tillbaka med ny säsong på Svt. Kulturfrågan Kontrapunkt  klockan 21.00. Kommer vara bänkad i soffan eller ja, jag kanske ( = helt säkert)  har tippat omkull i soffan och jag ska njuta varje minut. 
 
Skärtorsdag imorgon och det är nog bäst att stanna hemma. Ingen resa till Blåkulla med gällande restriktioner. Kvasten får stå kvar i förrådet... Men mandeläggen ska jag lassa in liksom jansson, äggen och ädelosten. Absolut ingen sill för mig. Det blir en lugn coronanapassad påsk tillsammans med gamla kära nödenolusten. Men påsken 2022 hoppas jag på många gäster i olika åldrar - hoppas du också på det?
 
 

Kommentera inlägget här :