Jag sov på saken....

och skred till verket. Mattorna är snötvättade med piska och borste. Känns vardagslyxigt. Snötvätt är ett gammalt beprövat tvättsätt som jag minns från när jag var liten. Enkelt och miljövänligt och resultatet blir super. Jag övervann tankarna på att det vackra snötäcket skulle förstöras - finns säkert någon diagnos på att man kan störa sig på något sådant. Men vi, ja vi hjälptes åt som vi brukar, höll oss i kanten av snötäcket och utnyttjade altanen för att så mycket som möjligt av snön skulle förbli orörd..
 
 
 
 
Inför julen gjorde jag chokladdoppade nougatbollar med smak av havssalt vilket gav mersmak och när den sista delades med nödenolusten till efterrätt så kändes det att något skulle komma att saknas som avslutning på middagarna. Men... i skåpet fanns nougat kvar och mandelmassa och choklad skrevs upp på inköpslistan... så nu har vi 26 godisar till att dela på. Receptet hittar du här 
 
 
Semlor är ju så gott men med celiaki och nödvändigheten att äta glutenfritt så söker jag mig fram för att hitta ett lika gott semmelalternativ som en "vanlig semla". Bakade en semmelkaka som föll oss båda i smaken och den räcker ju till fika flera gånger och den innehåller bara goda kalorier. Blir du sugen så hittar du receptet här
 
 
 
 
På programmet idag står skidskytte på tv, vitkålsfräs med kyckling till middag, promenad och så kommer det att hinnas med lite lagom slappt och slött leverne. Veckan som gått har bjudit på ett par långa och härligt uppiggande telefonsamtal. Bra alternativ när man inte kan träffas även om jag egentligen inte är så mycket av telefonpratare för pratandets skull. Veckan bjöd också på en rolig dröm. Helt knäpp dröm men säkert ett resultat av pandemi, tidingsartiklar, ett tv-program om hjärnan med Anders Hansen och drömmen om att orka komma i form precis som det var i fornstora dagar. Allt detta bearbetat av hjärnan under natten. Vad jag drömde? Jo, att jag cyklade 12 mil, kom fram till Ullared och där var det 7 kilometer lång kö in till Gekås. Vi har 25 mil dit och jag ska inte dit som det är nu och jag cyklar inte på vintern. Men lite kul dröm var det. Jag skrattade gott på morgonen åt upplevelsen.
 
Har ni inget att göra? Kan tipsa om filmen Hacksaw ridge som vi såg igår. Finns på SVT-play till 15 februari. Filmen bygger på en sann berättelse om pacifisten Desmond Doss som blir sjukvårdare inom armén när USA dras in i andra världskriget. I de hårda striderna på ön Okinawa visar han sitt mod på andra sätt än att döda. DD är den förste vapenvägraren som mottagit "Medal of Honor" och beskrivs av medsoldater som en av de modigaste män som levat. Filmen innehåller många otäcka krigsscener men då kan man blunda på ett öga och ett hett tips är att näsdukar till hands för det är stor risk att tårarna trillar... Se den!
 
17 januari och idag blir yngsta barnbarnet 1 månad. Finaste Olof som jag ännu inte hållit i min famn och sniffat på och gosat med. Som jag längtar efter det... det gör nog han också eller vad tror ni??

Kommentera inlägget här :