18 kg senare...

Nej, det handlar inte om min vikt, varken upp eller ner. Julbaket är klart. 18 kg mjöl och 16 paket jäst  tillsammans med många andra ingredienser är förvandlat till bröd, bullar, skorpor och kakor. Det har tagit några dagar men nu är hushållsassistenen och matberedaren undanpackade i nedersta lådan i köket för i år och kommer väl fram om 2-3 månader igen. Det är verkligen en skön och avkopplande syssla att baka och doften som baket lämnar efter sig är så härlig. 
 
Tillsammans med 5-åringen har ett pepparkshus färdigställts. Till det köper jag färdig deg eftersom jag aldrig bakar pepparkakor. Hur som haver vilken lycka det är att göra pepparkakshus tillsammans med bästa fem-åringen. Hon kavlade och tog ut bitar men framförallt så var det hon som dekorerade huset, eller ja, ladugården då som det faktiskt är. Vilket tålamod och vilket sinne för att dekorera vackert. Så noggrann och så uthållig. Jag hjälpte till att klicka ut kristyr när hon sagt var det skulle vara. Använde kristyr som lim till dekorationerna men själva huset satte jag ihop med smält (bränt) socker och det är inget man låter ett barn göra. En underbar förmiddag med en av de bästa och så här blev resultatet, ni ser väl kossorna, traktorerna, hundarna, fåret, snögubben, granarna och katterna på ladugårdstaket?
 
 
 
 
 
Yngsta barnbarnet har fyllt ett år och vad passade bättre än att baka en Olof-tårta till vår fina goa Olof? Den blev riktigt god med chokladbottnar, hallonmousse, marängsmörkräm och täckt med sockerpasta.
 
 
 Nu är det bara städning och lite matinköp kvar innan vi tar jul. Julklapparna till barnbarnen är inslagna och Bäst i test- lekar är planerade. Gröten ska kokas och skinkan griljeras och provsmakas på torsdagkväll. Hivar väl fram lite tomtar på onsdag men det får räcka med att pynta på nedre plan, det är där vi kommer befinna oss i vaket och förmodligen proppmätt tillstånd.
 
Det är många år sedan vi tog in gran och därmed har vår fina tomte Linus blivit stående i garderoben. Han hade tröttnat på att vara där och har nu flyttat till  5-åringen istället och där får han det bra frånsett att han blir lite attackerad av 1-åringen. Linus har bott hos oss i mer än 30 år och vi har fått honom av en god vän som stickat honom. Visst är han fin? 
 
 
Nu återstår en slapp kväll i tv-soffan och nåt gott ska väl laddas in i foderluckan om en stund. Men jag ska göra vad jag kan för att inte gå lös på de chokladdoppade nougatbollarna jag gjorde förut idag. Är lite imponerad av mig själv att jag inte provsmakade någon när jag  gjorde dem. 
Vill du göra dem så hittar du receptet här
 
 
Önskar dig ett skönt slut på veckan, håll avstånd och var rädd om dig 🤗
 

Kommentera inlägget här :