Naturmuppen har vaknat till liv

Naturmupp - vad och vem är det? Vad lägger du in i begreppet? Skällsord? Politiskt? Eller tänker du som jag när jag häromdagen kände mig som en återuppstånden naturmupp som njuter av naturen som  en ren upplevelse att må bra av. Återuppstånden efter alla vintriga asfaltspromenader. Förra veckans promenader (snittade på 8,1 km, skryt - ja!) i skog och mark kändes som rena hälsoinvesteringen. Tänker inte bara på alla hälsosamma steg utan också på tystnad blandat med vindens ljud, fågelsång, vackra vyer, ojämn terräng, alla färger, stora hålor som öppnar frågan "vem bor här"?
Det är lugnande att bara vara i naturen. Tänker på min gamla farmor som sa att hon brukade gå i skogen och hämta kraft. En fantastisk gratistjänst att ta vara på. Funderar dock på var alla tussilago tagit vägen? Trots många promenader har jag inte lyckats få syn på en enda tussilago i dikena och de brukar ju vara bland de första vårblommorna att vakna till liv. Googlade lite på tussilago och hittade fler namn på denna blomma: folafötter (hästfötter), lerblad, hovgräs, lerskreppe, skrep, skreppe och hosthäva. Alltid lär man sig något nytt. Letar vidare på kommande promenader...
 
 
 
 
 
 
Fick ett ryck idag och gav krukväxterna lite omvårdnad utöver rutinen att vattna. Det var länge sedan jag planterade om eller bara fyllde på jord. Nu är det gjort och jag är nöjd. 
 
 
Nu kan intresseklubben för värdelöst vetande notera vad jag konstaterade i lördags... slötittade på filmen All inclusive på tv och tyckte att det där hotellet känner jag igenGooglade om filmen och inspelningen,  uppsökte ett av våra fotoalbum och kunde konstatera att visst var det just det hotellet vi bodde på när vi var i Kroatien 2004. Hotel Belvedere i Opatija. Kul att jag så tydligt kände igen det och att titta på alla bilder från den resan var härligt. Gamla hederliga fotoalbum är inte fel och inte blev det hundratals eller till och med tusentals bilder att hålla reda på. Undrar när jag ska få ordning på alla resebilder i datorn?? Tänkte ett tag göra fotoböcker men nej det ska jag inte göra, det är ju så enkelt att casta mobilen eller datorn till tv:n och titta på bilderna i storformat . Så får det vara ...till den dag jag får ett ryck...
 
Nästa punkt på dagens lista är att planera sådd, vad som ska vara i vilken pallkrage och i de olika krukorna... Go for it! 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :