Top secret

Vilken överraskning! Nödenolusten tog (på order av mig - förvånade??) ner två kartonger från vinden. Fann det jag sökte som tillhörde yngsta sonen och som ska användas i ett projekt. I en av kartongerna fanns några av mina gamla dagböcker från 1969, 1971, 1972 och 1973. Hade inte en anning om att jag hade dem kvar. Två av dagböckerna var julklappar från min moster, två hade jag själv köpt varav den ena för pengar jag fått i premie vid skolavslutningen. Det var noga noterat på insidan av pärmarna hur jag fått dem i mina händer. Alla innehåller texter i kategorin Top secret. 
 
 
Då det gått lång tid sedan dess kan jag dock bjuda på en del av innehållet. Jag hittade olika listor:
  • kärlekspar
  • roliga viktiga dagar
  • tråkiga dagar
Listan med kärlekspar innehåller,  vad jag kan se, inga nu pågående relationer. Listan med roliga viktiga dagar innehöll bland annat; disco på Vimarskolan, Hjälmens loge, fotboll VIF- Södra Vi IF 2-7 A-pojklag, outside walking, varit i idrottshallen och sett Stellan Bengtsson & co.
En tråkig dag beskrevs tex Disco - XXX full och XXX tjurig, ja det lät ju inte så kul. Men lördagen den 24 mars 1973 tar nog priset:
" Tråkigaste dagen i mitt liv. Varit i ungdomslokalen och sett andra halvlek i Tipsextramatchen. Varit i Parken och sett Hoola. De var bra men annars var det URTRÅKIGT där. Det var så tråkigt så man skulle kunna prata skit om parken i flera år utan att ändå få nog sagt. Jag skulle ha gjort som jag tänkt. Men det blir kanske fler tillfällen (hoppas det). Lånat "En apelsin med urverk" på bibblan."
 
I alla tider har tonårlivet haft sin olika ups and downs. Både för 50 år sedan och säkert också nu. Skönt att vara uråldrig med torrt gamlingsskinn, lite volanger runt midjan och ändå vara nöjd och bekväm med tillvaron. 
 
Dagboken från 1972 innehöll faktasidor av varierande art, skönhet, musik, mode, tips på bakverk, recept, sport och mycket mera. När jag nu bläddrade igenom dagboken fastnade jag för uppslaget nedan som jag nu tycker var toppen att det fanns med i en dagbok för tonåringar.
 
 
Förstår också att min förkärlek för listor av alla de slag alltid varit något jag använt flitigt och gillat. Skriver fortfarande listor flera gånger i veckan mest av karaktären "att-göra-idag/dennavecka". De flesta listorna i dagböckerna kan absolut inte offentliggöras med alla de avslöjande det skulle innebära. Jag skulle skämmas häcken av mig om ni fick läsa. Egentligen inga konstigheter men med perspektiv kan jag konstatera att tonårslivet handlade mycket om kärlek, både besvarad och icke besvarad, pinsamheter, ett mycket brett och varierat känsloregister, svart eller vitt utan så mycket nyanser. Ett vanligt tonårsliv både då och troligen så också idag. Jag är väldigt nöjd med att jag varken provade alkohol eller tobak i någon form under tonårstiden - vilket inte betyder att jag inte gjorde dumma saker. Hittade på ett par ställen orden "skolkat två timmar". Även solen har sina fläckar 😜
 
Bjuder på en lista:
 
 
Kläder inköpta 1972. Träskor 25 kronor, jeans 30 kr och jacka 89 kr. Använde SCB:s prisomräknare för att se vad det motsvarar idag. Det blev 178,70, 214,44 och 636,18 kr. Det var billigare förr - för var kan man idag hitta jeans för 214,44 kr? Vet ni var så kan ni tipsa mig. 
 
En riktig raritet som fanns i en kartong  var dagboken från vårterminen 1965 när jag gick i klass 2.
 
 
Oskyldiga texter skrivet i skolan av en flitig och noggrann elev.
 
Lördagen den 1 maj 1965.
Idag har det varit solsken. Lena och jag har cyklat hela dan.Det var så roligt. Vi cyklade racer. Så vi blev så andfådda. Lena gick in klockan halv sex. Då gick jag till kiosken och köpte glass till mig och Marie-Louise. När jag kom hem var det tv för barn. 
 
Onsdagen den 5 maj 1965.
Idag kom Gunilla hit. Hon hade Barbiekläder med sig. Jag fick en brudklänning. Marie-Louise fick två kjolar. Vi blev så glada. På kvällen sydde vi till våra Barbiedockor. Vid klockan 8 gick Gunilla hem. 
 
 
Små enkla texter skrivna med blyertspenna i skrivstil kompletterade med enkla illustrationer. Å vad jag tyckte om skolan och skrivandet.  Skriva gillar jag fortfarande och jag kan sakna studerandet särskilt på högskola/universitet. Så roligt tillsammans med andra vuxna att få utmana sig, lära sig nytt, ompröva sina tankar och formulera sig i text. Uppsatsskrivande var ju lite petigt men tillfredsställelsen när man var godkänd och klar var alltid en lika härlig känsla. 
 
Kommer väl att bläddra lite till i dagböckerna men sedan blir alla dagböcker historia. De ska bränna-skräp-döden-dö. Inga av texterna ska läsas av obehöriga varken arvingar eller andra. Men det var lite kul att återse böckerna och påminnas om att även jag varit ung en gång. 
 
 

Kommentera inlägget här :