Skolutveckling och kossor - hänger det ihop?

Japp, det hänger ihop. Har man varit på kompetensutveckling med Hans-Åke Scherp (HÅS), lektor i pedagogik vid Karlstads universitet, så hänger det ihop. Kossor och skolutveckling? Lite långsökt... men alltid när jag ser kor i en hage så tänker jag på HÅS och varför står/ligger korna som de gör, tittar de åt samma eller olika håll? Vilka variationer är det? Kan jag se något mönster? Grejen är att det handlar om just mönster. 
 
 
 
HÅS var ledare för nätverket "PBS- problembaserad skolutveckling" och i arbetet  med skolutveckling beskrev han olika faser för gemensam kunskapsbildning baserad på lärande organisationsperspektiv. Många år sedan men vill du läsa mer så klicka här 
För att komma fram till lärdomar och slutsatser att pröva i verksamheten/undervisningen så skulle problem formuleras, underlag skaffas, mönster sökas och dessa mönster och underlag skulle sedan vara utgångspunkt för arbetet med insikter och lärande. Vad har det med kor att göra? Jo, HÅS visade bilder på en koskock för att illustrera detta med att se mönster. Åt vilket håll har korna huvudet vänt? Står de åt olika håll, är de flesta riktade åt samma håll? De som tittar åt annat håll än de flesta - varför gör de det? Osv osv... Så kor är för alltid för mig förknippade med HÅS. En lätt yrkesskada?? Det kan jag stå ut med.
 
 
Jag har också fina minnen av kor från tiden som barn när jag tjatade mig till att stanna hos eller följa med farmor och farfar hem för "att köra korna" in och ut ur ladugården vid mjölkning. Rosa och Blenda hette ett par kor - vad heter kor idag? Jag har ingen aning. Har de namn eller har de bara ett nummer? Farmor och farfar var tålmodiga och barnvänliga och jag älskade att vara hos dem. Många förmåner och få gränser kan ha bidragit.... 
 
Hej hopp så har halva måndagen gått och tre punkter på dagens att-göra-lista är klara. Har gjort chutney (punkt 1) på gröna tomater och en lärdom jag dragit idag är: slicka inte på fingrarna som du hållit den nyhackade chilin med. Hujedamej så starkt..så den chili jag odlat kommer räcka den livstid ut som jag har kvar. 
Over and out och ut för att fixa resterande punkter på listan. Ha de gott i det underbara soliga septembervädret 🤗
 

Kommentera inlägget här :