Tröttar ut er...

Känner att jag tröttar ut er med alla minnen som dök upp när den där lådan togs ner från vinden för ett tag sedan. Dagböcker från tonåren och från skolan, sparande i skolan.... men jag har mer kvar att bluddra om. Läs eller strunta i att läsa, du väljer🙂 För mig blir "det-fanns-i-lådan-skrivandet" en del av "Det var en gång..." när jag var barn och samtidigt tillfälle att bokstavligen rensa ut så det blir mindre kvar att ta hand om för de som en gång ska göra det. Döstädar med andra ord...precis som pappa sa att han gjorde när han röjde i källaren... men han gjorde inte färdigt... Vi får se hur långt jag kommer, en låda och ett skåp i taget. Det är en skön känsla att sortera och röja. Passar på att sälja en del också och så blir det en och annan tur till Erikshjälpen. 
 
Nåja, tillbaka till den där lådan från vinden... Hittade en bunt med teckningar, främst från lågstadiet, som jag blev riktigt glad över att återse. Hade toltalt deletat i minnet att de fanns kvar. Min absoluta favorit bland fynden är dock från mellanstadiet. Ett par teckningar på en litteraturpersonlighet som följt med mig så länge jag minns och som jag fortfarande upplever i böcker, sånger och, när det inte är pandemi, i Astrid Lindgrens Värld. Stor stor saknad att det bara blev två dagar där i år 😢 
Men hej tjolahoppsansa här kommer mina två Pippi och Herr Nilsson:
 
Den högra gillar jag bäst och den har jag ramat in för att spara. Endast den teckningen kommer att sparas i pappersform. Kunde inte låta bli. Så nu tronar Pippi på en hylla i syrummet tillsammans med en fin målning som yngsta barnbarnet gjort till farmor. 
 
Bjuder på några teckningar här och som då blir sparade digitalt. 
Vår familj när jag var 7 år. Men inte hade jag mörkt hår, kanske önskade jag det istället för råttfärgat? Inte var yngsta syster född heller så därav två tjejer. Vi tre systrar som på klassiskt vis benämns "storan, mälan och jag" av den yngsta "lilan". Älskar er💓
 
Mamma och pappa är sig inte lika från några foton men ändå.. mammas höga permanentade hår stämmer rätt bra. Men morotsnäsa, getingmidja och svart smink under ögonen, pappa utan fötter och ett pyttelitet huvud? Ritade när jag gick i tvåan.
 
Några till utvalda teckningar, lite jul, lucia, blomster och en clown.  
 
 
 
 
En teckning från tvåan saknade jag och den var speciell. Jag vann en teckningstävling med den, en tävling anordnad av Sparbanken i Alseda kommun. Jag hade ritat en båt som fiskade upp pengar från havet med hjälp av ett nät. Båten var grön och röd och hade två segel och säkert var nätet mycket finmaskigt så små som mynten var när jag gick mina första år i skolan. Den teckningen hade varit kul att ha kvar. På baksidan hade den som utsett vinnaren, med bläck, skrivit en etta med en rund ring om. The winner! Haha, ego jag som berättar (skryter?!)😉
 
 
I övrigt har jag idag funderat en del på vem som kommer att tillkännages för nobelpriset i litteratur imorgon. Alltid lika spännande. Har du någon bra gissning? Har också börjat fundera på vad jag ska göra för pepparkakshus i år. Tänker att jag ska göra mallar i god tid. Har du något bra förslag till mig? Såklart står det "mall till årets pepparkakshus" på att-göra-listan... men det hade ni ju redan räknat ut😉

Kommentera inlägget här :