Final lap...

End of story med lådan från vinden och trädgården. Höströjning klar och pallkragarna jordförbättrade med det som jag rensat bort. Mer mat åt maskarna att ta hand om. Maskar var det gott om i jorden, stora feta fina som säkert festar på allt gott som grävts ner för att bli näring till nästa års odlingar. Dahliaknölar på vinterförvaring och vinterförvaring av pelargoner fixat. Klarar pelargonerna sig så gör de det annars finns det nya att köpa nästa år och jag har lagt in vattning en gång i månaden i kalendern för att ge dem en chans. Persilja och purjolök finns fortfarande att använda, sista squasharna är skördade och när de är uppätna kommer det dröja länge innan det severas squash i detta hushåll. Visserligen gott i alla de former vi testat men nu är jag sugen på annat. Rotfruktsgratäng, kalops, kroppkakor...
 
 
 
Så var det den där lådan på vinden med böcker osv från mina första år i skolan. Gillar känslan böckerna framkallar med sina fina bilder, skrivböcker där flitens och noggrannhetens lampa lyst. Det var på den tiden man fick guldstjärnor och fröken gödslade sidorna med R. Ja det var fröken som rättade på lågstadiet, första manliga läraren jag hade var i årskurs fyra. 
Här kommer bildbomb på böcker:
 
 
 
 
 
Från ettan fanns stora och lilla ABC-boken sparade och dem ska jag spara ett tag till. Ser ni den röda pottstolen jag klippt ut och klistrat in på "P"? Exakt en sådan, fast blå, har jag suttit på som liten - kanske har du också det?  Den tidens pjäxor minns man ju också väl. 
 
 
Japp nu blir det inte fler skolminnen från vindslådan. Check på den. Ni kan andas ut 😉
 
Saker skrivna med handstil är idag inte möjligt för alla att läsa, eller ens skriva, men visst är det vackert med handskriva brev och kort? Jag älskar att skriva för hand och kanske är mitt listskrivande en del i att få utlopp för just handskrivande. När jag arbetade var det ju dator och platta som var redskapet vid allt skrivande. Ibland, väldigt sällan, skrev jag ändå minnesanteckningar för hand bara för att jag kunde och ville och jag njöt av skrivandet. Känslan när en penna flyger fram över pappret är helt amazing .. och nu är det dags att uppdatera, skriva för hand, dagens lista då flera punkter är fixade för dagen.
Mailade till mig själv klockan 21.53 igår och det stod chokladbollar i ämnesraden så det ska jag fixa nu. Slut på bludder 🤗

Kommentera inlägget här :