Quattro stagioni och Vivaldi

Pizza och musik. Fyra årstider på två olika sätt. Jag har aldrig ätit en årstidspizza, quattro stagioni, men Vivaldis årstider har jag lyssnat på ett flertal gånger. Särskilt våren. Pizzan är väl bra för den som har svårt att bestämma vad den vill ha för pålägg, med 4 sektioner med olika pålägg så ska väl något smaka delicious.
Vivaldi prästvigdes i början av 1700-talet men det blev musiken som tog överhanden och i verket årstiderna levandegörs en dröm om lantligt liv. Från vårfåglar till värme och flugor vidare genom jakt och vinskördetid till vinterns isande vindar. Så vackert och riktigt fin musik. Det är inte dumt det där med årstider. Vår, sommar, höst och vinter. En del älskar våren, andra gillar sommaren mest och hösten är det ofta delade meningar om och vintern, ja det finns de som avskyr den och de som verkligen gillar snö och minusgrader. Eller vad säger du moster M? Gillar du fortfarande vinter? Jag tycker att årstidväxlingar är något av det bästa med vårt land. Tänk så mycket olika upplevelser vi bjuds på och det finns alltid skönhet att betrakta. Olika är bra! Klimatet har förändrats över tid och gränserna mellan årstider har förändrats. Här finns mycket att göra och vi kan/bör/måste alla bidra. 
 
 
 
Hösten bjuder oss på vackra färger, skön krispig luft blandat med dagar tunga av regn och disiga morgnar i spirande solljus. Promenader där det är en helt fri syssla att sparka kring i prassliga lönnlöv som ligger som ett täcke på marken - det blir man aldrig för gammal för att göra. Aldrig! Hösten är tiden då jag plockar fram tjocka strumbyxor och de värmer benen alldeles makalöst bra. Har så många par att de troligen kommer att räcka min livstid ut..
 
 
 
Vinter det är väl alldeles underbart när det är mycket snö och lagom antal minusgrader. Det gnistrar och blänker. Ljudet på promenader när snön knarrar under skorna är fin musik i mina öron. Snökottning har jag varit väldigt befriad ifrån, där gör nödenolusten en bra insats. Jag har skottat men verkligen inte ofta. När gräsmattan är täckt av snö och ligger där orörd då är det förbjudet att gå där och förstöra det vackra... men det är ju då man ska hiva ut alla mattor och snötvätta dem... får se hur det blir till vintern... Jag tänker plocka ner mina skidor från vinden i alla fall om det blir snö och se om jag kan få fart i något bra spår.  Något av det bästa med vintern är ett par veckor i karibien ...men det får vi bara drömma om i pandemitider och nöja oss med att titta på foto på tidigare resor. Älskar karibisk värme och timslånga bad i varmt hav, längtar...
 
Jamaica...
 
 
eller myggbitna ben i Thailand hör också vintern till...
 
 
Dags för vår:
 
 
 
Härliga vår med ljuset som kommer tillbaka och blommorna som visar upp sig bland torra löv och en ännu inte grön natur. Tussilago, blå-och vitsippor, krokus, pärlhyacinter och tulpaner. Så underbart när dessa blommor kommer ... och ger rådjuren lite extra delikat festmat.. Tummen ner för rådjur på besök i trädgården. Cykelturer blir återigen aktuellt och så börjar letandet efter de första gullvivorna och liljekonvaljerna och snart kan vi räkna in sommaren.
 
 
 
Sommar, sommar, sommar. Bada, bada, bada, bada - hur mycket som helst. Fika, käka melon, solglasögon, långa simturer, läsa böcker på stranden, grillkvällar och rosévin i glaset. Jordgubbar till frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat. Odla i pallkragar och krukor, samla vatten i tunnor och bära kannor varje kväll. Njuta när den första tomaten och gurkan skördas och äts. 
 
Visst är det härligt med olika årstider och dess växlingar? Vivaldis årstider håller än att lyssna på och jag får väl ta och testa en quattro stagiono nån gång. 1 november är om några timmar till ända och snart är det dags att börja längta efter vinter och snö - eller vad tycker du?

Kommentera inlägget här :