Har du ätit glosoppa?

Eller har du till och med fått i dig en portion blängsylta med tittsås? Glosoppa? Blängsylta? Idag dök dessa ord upp från ingenstans och då slog det mig att jag aldrig hör dessa ord nu för tiden. Om min hjärna leder mig rätt så är det uttryck från främst 60-talet... kan såklart ha fel... men det var längesedan jag de hörde orden sägas. Känner dagens yngre generationer till dessa uttryck eller är det förbehållet oss lite mer åldersplussiga individer? För glor gör man väl i nutid precis som det glotts i dåtid? Mycket glo-på-skärm idag jämfört med då... 
 
Med pågående pandemi kan jag säga att mitt gloende på tv ökat ganska mycket. Okej pensionärsliv och höstmörker påverkar också. Blandad kompott som jag kollar på men allra mest blir det Svt som har hur mycket bra program som helst om samhälle, fakta och kultur. Men det program jag aldrig missar är Alla mot alla på femman. Ett frågeprogram som jag älskar och som många avskyr. Men som ni vet: Olika är bra! Alltid!
 
Bjuder på en lista med program som jag gärna lägger ner glotid på:
 
 
 
 
 
 
Alla program ovan är från Svt och bjuder på böcker, kulturpersonligheter, politiker och forskare på ett lättsamt sätt. K Special bjuder på mängder av intressanta kulturdokumentärer som jag lätt fastnar för. Vinterstudion med skidåkning är såå bra och idag blev det skidskyttepremiär, en spännande och underhållande favoritsport.
Jodå, jag kollar på andra kanaler också tex fyran/sjuan och femman och grand slam tennis på Eurosport. Serier, ja, det kollar jag också på. Har idag sett två avsnitt av Riviera tillsammans med nödenolusten och i veckan har jag sett The Kennedys. Imorgon börjar fjärde säsongen av The Crown på Netflix och på måndag börjar Grand designs i TV4...ska ses! Människor som bygger sina drömhem och allt vad det handlar om som arkitektur, budgetar, leveranser, problem som ska lösas - det missar jag inte. Självklart har jag en lista i telefonen på vad jag vill se och när det går och i vilken kanal. Men det har ni ju redan räknat ut...och listan uppdateras en gång i veckan. 
 
Ja, det var en del av det jag gillar att glo på på tv. Men så var det där med de andra skärmarna jag glor på. Spelar Word Blitz på telefonen, läser tidningar på plattan och slöar runt på insta och facebook. Datorn blir det nästan bara att använda när jag skriver på bloggen. På facebook kan man få veta det mesta, tex hur man kommer att se ut som gammal:
 
 
Tja, varför inte...motorcykelkörkort har jag, gråhårig är jag redan och klänning eller kjol har jag så gott som alltid på mig.... vad säger ni? 
 
Skärmar i all ära men böcker är inte att förglömma att spänna ögonen i. Högen med olästa böcker har vuxit till sig på sängbordet. Läser två böcker parallellt just nu men mest väntar jag på att den i lokala bokhandeln beställda boken ska komma hem. Vill bilda mig lite mer... 
 
Låter det lockande? Ulf Ellervik är en av deltagarna i panelen i Fråga Lund så jag har höga förväntningar på läsningen...
 
Nu dags att laga mat..ska det bli glosoppa eller blängsylta? Nja, det får bli sötpotatis, rödlök och bönor tillagade i ugn som sedan toppas med fetaost. Kycklingspett och sallad som tillbehör. Mums. Måste funka för kvällens tv-tittande. Lördagskram till Dig - vad ska du glo på ikväll? Säg inte fotboll...
 
 
Till köket... nu!

Kommentera inlägget här :