1. Fasta tider

Rubriken syftar till en artikel jag läste idag om sömn. Det var olika punkter att tänka på för att få en god sömn. Fasta tider har jag inga problem med, jag sköter mig exemplariskt. Läser varje natt till ca 02.00 (plus/minus 30 minuter) och njuter av varje minuts läsning och det till ackompanjemang av de ljud som nödenolusten ger ifrån sig. Älskar de där sena timmarna innan jag stänger ögonlocken. Har alltid varit en nattuggla och tänker så fortsätta vara. I ytterligare en artikel om god sömn stod det att man ska gå upp direkt när väckarklockan ringer. Jaha - när ska man då gå upp när ingen väckarkocka ringer? Sover gör jag oftast till någon gång mellan 8 och 9. Summa summarum 6-7 timmars sömn per natt. Funkar så bra för mig. Det där med den där morgonstunden har jag aldrig förstått mig på....men en och annan tupplur kan det bli och det lär vara hälsosamt. 
 
Gröna maj fortsätter att imponera. Andra buketten liljekonvaljer står på bordet och sprider en härlig doft.
 
Kaprifolens blommor spricker upp mer och mer.
 
Minigurkan växer och jag bär den in och ut varje dag. Dags för större kruka vilket ska åtgärdas imorgon.
 
Daggkåpan är extra vacker när den är fylld med vattendroppar. 
 
Smultronen är på gång. Måtte Julia kunna komma hit och äta bären i sommar. Längtar sååå mycket efter att hon ska komma hit på samma sätt som innan coronaskräpet kom.
 
Annars då? Jo, böcker tar en hel del av mina timmar. Så torftigt det skulle vara att inte ha tillgång till böcker. Deckare, romaner från olika tidsepoker, feelgood, biografier och berättelser som bygger på verkliga händelser. Jag blandar hej vilt och och känner inga skrupler för om det jag läser anses vara bra eller dålig litteratur. Igår läste jag "Bara ett litet mord" och innan den "Oxögat" och idag har jag nästan plöjt "Den lilla bistron i Bretagne" och den lär vara utläst innan 02.00 inatt. Hej och hå. Nu ska jag ta del av Dramaten-play och kolla på föreställningen "Liv Strömquist tänker på dig!" 
 
Googlade runt på olika teatrar och scener och kan konstatera att det finns massor av föreställningar att ta del av. Utvandrarna med Stina Ekblad och Rolf Lassgård ska jag se också ..men inte ikväll.. den är nästan tre timmar lång. Har i veckan avverkat musikalen Ingvar, den finns på svtplay och handlar om Ingvar Kamprad och igår kväll kollade vi på scenversionen av Macken. Har sett den live och på tv en gång förut men den håller att ses flera gånger. Galenskaparnas humor pasar mig, deras texter, kroppsspråk inklusive miner är outstanding. Dramatenplay, Kulturhuset Stadsteaternplay, Svtplay  - här finns mycket att titta på.  Lycka till i sökandet. Jag är säker på att det finns något för dig.
 
Nu Liv Strömquist och kanhända att det också ikväll blir föreställningen Egenmäktigt förfarande från Helsingborgs stadsteater... vem vet? 

Kommentera inlägget här :