Spelar storleken någon roll? Mitt ärliga svar...

Om storleken spelar roll, ja därom tvistas det och svaren varierar. Från ingen betydelse alls till stor betydelse. Inget är rätt eller fel. Inget är svart eller vitt. Idag när jag intog min jordgubbsfrukost sittandes på altanen så tänkte jag just på storlekens betydelse. Så tacksam jag är över vår lilla trädgård. Kanske är det just för att den är liten som jag njuter till fullo av den. Jag både beundrar och imponeras och njuter av att se eller besöka stora fina trädgårdar men jag är så nöjd med vår lilla plätt. Även en liten plätt går att utveckla och vårda. Den lilla, precis som den stora odlingsarealen, bjuder in till planering, snigelklippning om än få i år, ogräsrensning och samma lycka som i en stor trädgård att se hur grönsaker och blommor växer. Att skörda 10 gurkor på en säsong är lika härligt som att skörda 50 tycker jag. I olika forum på fejjan läser jag om och ser bilder på alla sorters trädgårdar och odlingar och jag tycker det är lika härligt att ta del av det lilla som det stora. Människor som delar med sig av små nybörjaförsök med odling och som visar sin glädje över att lyckas gör mig lika glad att läsa om som enorma trädgårdsodlingar med väldigt stor skörd av det mesta. Visst är det härligt att känna glädje över hur människor lyckas och är stolta över det de åstadkommer 🙂
 
 
 
Odlingarna är mina säger nödenolusten men gräset verkar vara hans... inte mig emot...
 
 
Sommarens bästa plats för bokläsning är i soffan på altanen på baksidan. Skönt, ombonat, närhet till grönska och antingen jag ackompanjeras av vindens sus eller regn som smattrar på altantaket så är det en lika skön plats att sätta ögonen i en bok och drömma mig bort tillsammans med böckernas personer och bege mig in i okända miljöer. 
 
 
 
Så hur var det då med storlekens betydelse? Ja, det lilla är alldeles gott och nog för mig. Kan man vara glad åt det lilla har man mycket att vara glad åt. Den lilla trädgårdsplätten ger möjlighet till allt vad odling innebär och samtidigt finns det både tid och utrymme för avkoppling och lata dagar. Nu dags att handla mat och sedan blir det soffläge på altanen med en bok och så ska jag njuta av de nyutslagna luktärterna. Kanske blir det tid att sy en beppehatt också .. men jag har inte hittat det rätta tyget än... får bli en tur till second hand och leta efter något att sy om. 
 
 
Glädje växer ofta där man planterat det!
citat från Herregud & co