För evigt fastnaglade julitankar

De sista dagarna i juli är sedan nio år tillbaka sig lika. För nio år sedan blev jag räddad till livet tack vare att nödenolusten lyckades tjata in mig till akuten på Västerviks sjukhus. Operation dagen efter jag kom in, efter att min uttorkade kropp fyllts på med vätska, då jag befriades från tumören i tjocktarmen. Ett halvår med cytostastika följde efteråt då det fanns spridning till lymfkörtlar. För mig gick allt bra och jag är frisk och obeskrivligt tacksam för det. Så varför måste fortfarande, varje år, finalen på juli föra mig tillbaka till minnen jag helst hade varit utan?? 
  
 
Kroppen är bra på att lagra minnen, både de goda och de mer svarta och nästan outhärdliga. Cancertankarna biter sig fast. Tänker inte så ofta på denna period längre men cancerspöket finns där alltid i slutet av juli och vid situationer när jag läser om eller möter sjukdomen hos andra. Alltid om jag känner diffus okänd smärta av något slag, hittar utslag eller vad som helst på kroppen så kommer alltid tanken "kan det vara c..". Jag få säga till mig själv på skarpen att sluta med dessa tankar och det funkar oftast förvånansvärt bra.
 
Från sjuk till frisk illustrerar jag med dessa bilder:
 
 
 
 
  
 
 
Bilden ovan är tagen två veckor efter operationen - en viss skillnad mot bilden från sjukhussängen. Glömmer aldrig vad en mycket god vän, Monica, tänkte och sa när vi träffades första gången efter operationen : Det är så hon ser ut! Japp en viss skillnad på hur jag mådde också. Obeskrivlig glädje vid friskförklaring efter 5 år och det har hållit sig så. Dagen då jag friskförklarades är en av mitt livs bästa dagar. Nu börjar det närma sig kontroll igen. Nästa år är det dags och tankar smyger sig på. Tänk om... Nej, men snälla sluta tänk så, lägg energin på något bättre. I maj i år opererades jag för njursten och innan diagnos blev jag noga undersökt med datortomografi, prover, ja allt man kan tänka sig. Läkaren sa att med min cancerbakgrund ville de undersöka smärtorna i buken noga. Fy sjutton så oroligt det var att vänta på svar. "Jag har ett glädjande besked till dig, inga tumörer, du har njursten" - så sa läkaren och jag tyckte nästan att han själv kände lättnad. Tack för det! Ett njurstensbesked är säkerligen mindre svårt att överlämna till en patient än canceråterfall. Så nu när tankarna kommer på canceruppföljning om ett år försöker jag säga till mig själv att "ta det lugnt, du har ju blivit kollad i år".  
 
För att skingra tankarna dessa dagar har jag planterat om krukväxter, skördat och fryst in grönsaker, förberett ett syprojekt och nu ska jag sy klart den påbörjade beppehatten, fixa uppläggning av brallor och sy klart en kjol av gamla jeans. Jeans som jag hade under perioden jag fick cytostatiska....där kom påminnelsen igen.... 
 
En av de mest utbredda sjukdomarna är diagnosen.
 Karl Kraus
                               
Glada människor är friskare än andra. De kanske är glada för att de är friska.
    Gunilla Dahlgren 
 
Hälsa är bättre än välstånd.
Ordspråk från England
 
Ha det gott vänner och njut av dagen 🤗

Kommentera inlägget här :