Slutet på historien

Jag har kommit till slutet på historien. Inte många sidor kvar så är del tio i Jan Guillous romanserie Det stora århundradet färdigläst. Välskriven läsning om 1900-talet och mycket igenkänning särskilt från andra halvan av seklet men också från ämnet historia från skoltiden. Kan verkligen rekommendera de 10 böcker som ingår i serien.
 
 
Ibland är det svårt att välja bok att fortsätta med efter att ha läst något riktigt bra. Vilken genre ska jag ta tag i? Verklighetsbaserat, biografi, deckare eller feelgood? Jag blandar hej vilt mellan olika genrer och har inga skrupler för om det anses vara bra eller dålig litteratur som jag spänner ögonen i. Har kollat av högen med hittills ännu inte lästa böcker och fastnade för tre tjockisar om vardera cirka 800 sidor. Blir jobbiga att hålla i men eftersom jag inte kommer överens med ljudböcker så är det bara att hålla i. 
 
 
Det lutar åt att det blir den översta i högen som står på tur. Vilken skulle du välja?
 
Magen och nödenolusten krävde sitt (läs mat) denna söndag så jag slog till med ett nytt recept med inspiration från veckan i Stockholm hos syskonbarnen och syster yster med make. Poke Bowl. Har letat salmalax som en tok utan resultat så det fick bli Poke bowl med kyckling. Receptet står Maud Onnermark för och du hittar det här  Mycket gott och inte minst vackert att titta på så både magen och ögat fick sitt. Extra plus för morötter från egen odling, här marinerade med 1-2-3-lag och riven ingefära.
 
 
Efter detta goda är jag sååå sugen på något sött, det stavas choklad. Men det finns inte ens ett gram att tillgå i detta hushåll så en salt patron får det bli..det finns alltid att tillgå. Nån ordning får det väl ändå vara. Nehej, efter mat- och bloggpaus blir det läsning nu för att sedan kolla in Babel på tv. Tjenare mors, lägg bena i kors! 

Kommentera inlägget här :