Tack envishet!

Envishet kan vara både bra och dåligt men kanske mest positivt. I alla fall när jag får ett ryck och drar igång olika projekt. Kanske håller inte alltid nödenolusten  med. Kommer att tänka på en lördagkväll nån gång innan midnatt på 80-talet då jag fick för mig att nu ska svärmors gamla hörnskåp som står i förrådet in i huset. Nu direkt! Ber om hjälp (tjatar) och till slut får jag bärhjälp dock med en djup suck och visst mått av irritation och kommentaren "du är unik, det finns ingen mer i hela världen som får såna här idéer så här dags en lördag".  Envis och unik, me like! 
 
Envisheten hjälper till att skapa ordning och reda. I måndags plockade jag fram alla kvarvarande (gjorde en utrensning för några år sedan) cd-skivor cirka 150 st, och snart har jag lyssnat igenom alla... eller i alla fall lyssnat på intro på alla låtar. De låtar som faller mig i smaken lägger jag in på Spotify. Det blir en mix av i princip allt utom dansband och jazz, äger inga cd med de musikslagen. 
 
 
Mycket gamla låtar blir det då inga nya cd köpts de senaste åren. Det finns ju hur mycket bra musik som helst och jag är så kass på låttitlar så det är nödvändigt att  lyssna på intro för att inte missa någon bra låt. Ibland när jag fått tag i en cd som vid första ögonkastet känns som tummen ner så får jag tanken att jag hoppar över att lyssna på den. Men nej, inget fusk här inte. Envisheten hjälper till så att alla låtintro blir lyssnade på. Är jag tveksam blir det längre lyssnande. Jag har några godingar kvar att ta tag i: en dubbelcd med 36 svenska klassiker från1990-1994, tre cd med Absolute svenska klassiker med dom största svenska artisterna, 3 cd med 70-talets största låtar och en box med 8 cd Greatest hits of the 80`s. Gissa om det kommer att dyka upp minnen från tider som gått och nu är historia. Mest trevliga, roliga och kärleksfulla minnen är det jag hoppas på. Det blir några hundra låtar på mixlistan, en jullista är klar och jag ska avsluta lyssnandet med en no stress-lista med avslappningsmusik och klassisk musik. Blir finemang. 
 
Musik - sköljer bort dammet från vardagen.
Musik -bör finnas i varje hem utom i grannlägenheten.
                                        Ivar Wallensteen
 
Musik ger själ till universum, den ger sinnet vingar, fantasin flykt, allvaret charm. Den ger glädje och liv till allt.
                     Platon 
 
Musik och rytm hittar sin egen väg in till själens hemliga skrymslen.
                 Platon

Kommentera inlägget här :