Jag fastnade... ett återfall?

Bläddrade runt i tv-kanalerna förut idag och fastnade på Kunskapskanalen. Blev sittandes och tittade på UR Samtiden Förskolesummit 2019, utbildningsförvaltningen i Stockholms konferens för och om förskolan inspelad i juni i år.  Lyssnade bl a på Pia Williams och Sonja Sheridan  - forskare jag lyssnat på IRL och lärt mig mycket av. Så intressant om undervisningsbegreppet i förskolan och hur det relaterar till kvalitet i förskolan och till villkor för barns lärande. Bland annat pratade man om oilka kulturer i förskolan där man å ena sidan erbjuder en massa aktiviteter och i efterhand tittar på "vad man fick med av läroplanen och vad det blev för lärande" och där man å andra sidan medvetet planerar för lärande från början. Vilken kultur som sedan kunde tillmätas en högre kvalité är lätt att förstå....  På slutet kollade jag på ett panelsamtal med rubriken Hur påverkar den nya läroplanen förskolan? Härligt att höra Karin Alnervik prata om tiden före första läroplanen och att vi gjorde mycket bra i förskolan redan då - dock utan att riktigt vara medvetna om vad det var som var bra.  
 
 
Så många härliga minnen som dykt upp innanför pannbenet idag. Många saker som jag tillsammans med andra varit med om att göra bra för barnen i förskolan, planeringar och diskussioner, reflektioner "hur går vi vidare" och ett och annat positivt ord från föräldrar. Kommer särskilt ihåg en vernissage vi hade en gång på 80-talet där en förälder kommenterade efteråt "så roligt att ta del av detta och höra er berätta hur målmedvetet ni arbetat med barnen". Såna minnen mår man bra av. Inte sedan jag slutade jobba har jag läst särskilt mycket om förskolan, inget alls faktiskt. Men idag blev det återfall och tänk vilken fantastisk möjlighet förskolan är. Kan rekommendera dig som är intresserad av eller jobbar i förskolan att kolla in UR Samtiden förskolesummit 2019.  Hade jag idag varit rektor med ansvar för några förskolor så kan jag lova att delar av denna summit hade varit given på utvecklingsdagar....  Nåja dagens återfall var väl ett av de bättre återfallen man kan få som erfaren förskollärare och förskolechef/rektor....
 
Mera tv blev det nu på kvällskanten då jag kollade in Babel som handlade om de senaste nobelpristagarna i litteratur. Fick då idén att "läsa minst en bok" av varje pristgare genom åren.. det blir en lååååång punkt på min bucketlist. Får börja med att googla och upprätta en  lista och pricka av redan lästa pristagare. Läsning kräver en skön plats att sitta eller ligga på med boken framför näsan. Min läshörna har varit ett roligt inslag på Babel, finns på SvtPlay om du inte sett dem. På sommaren är bästa läsplatsen i soffan på altanen eller i en solstol vid sjön. Extra intensiv brukar läsningen bli på sol- och badresor då blöttläggning i havet varvas med en bok om dagen. Det är bästa avkopplingen alla kategorier. Under den delen av året då läsning sker inomhus är detta min bästa läshörna:
 
 
Hur ser din bästa läshörna ut? Hur väljer du vilka böcker du läser... to be continued.... 

Kommentera inlägget här :