Avsked utan förvarning

Jag stod i kö till en konsert som snart skulle börja. Bredvid på golvet satt det några personer med kuvert i handen. Vi småpratade med varandra så där som gör ibland när man inte känner varandra men inte klarar av tystnaden. Det blev prat om böcker. Helt plötsligt säger en av personerna på golvet att nästa vecka stänger Å sin bokavdelning. Va? utbrister jag det är inte möjligt. Jodå och du är uppsagd från och med imorgon. Å behöver inte längre någon bokhandelsansvarig. Jag fick kuvertet med den skriftliga uppsägningen. Så surt, så här kan det inte få gå till. Jag kan säga att det var väldigt skönt att vakna och fatta att det var en dröm. Kände mig lite förvirrad ett tag, men kunde sedan ta det lugnt och fortsätta njuta av en skön pensionärsmorgon med läsningföre frukost..och jag bryr mig inte om att fundera på tolkningar av drömmen.. det är ett passerat stadium att vara anställd och hantera personalfrågor.  
 
Apropå böcker och läsning som jag skrev om för ett tag sedan... Hur väljer du bok att sätta ögonen i eller låna öronen till för dig som är en lyssnare?
 
 
Väljer du
  • efter omslag
  • prisbelönta författare
  • efter rekommendationer från någon vän
  • läser recensioner och kritik
  • kollar på topplistor
  • efter ämne
  • från någon bokklubbstidning
  • helt random tex blundar och tar en bok i hyllan hemma eller i bokhandeln
  • läser du på bara på svenska eller blandar du språk tex engelska, spanska...
  • roman, fakta, fiktion, thriller, prosa...
Det jag läser är ganska blandat och hur jag väljer bok varierar stort. Visst kan jag lockas av ett omslag men jag läser alltid baksidan för att se om boken känns intressant. Det tog många år innan jag läste deckare/thrillers för att sedan frossa i såna böcker. Antalet faktaböcker inom pedagogik/psykologi har lämnat för gott.. nja, nästan helt i alla fall. Böcker på vänt nu är:
  • att läsa färdigt Jan Guillous serie Det stora århundradet
  • två böcker av Anders Hansen
  • Saltkråkan (står på min bucketlist) 
  • plus en hel drös annat....
och så hoppas jag få läsa för 3-åringen om ett par dagar. Det är en underbar läsupplevelse som  bjuder på mycket prat, både frågor och funderingar, utöver texten i böckerna. 
 
Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi.
Astrid Lindgren
 

Kommentera inlägget här :