Att få känna sig vanlig

Det var riktigt skönt att få känna sig helt vanlig för några timmar. Här var vi alla som var på plats lika. Jag besökte matmässan Mat för livet på Kistamässan i fredags. Mässarrangör var Celiakiföreningen i Stockholms län. En hel mässa med mat för oss med celiaki. Bara att provsmaka på allt och bli mätt av allt som jag lassade in. Att inte en enda gång behöva ställa frågan "Har ni något glutenfritt på menyn?" utan bara känna mig vanlig och smaka det som bjöds. Nej, det är inte synd om mig att ha celiaki men jag är alltid på min vakt när jag äter/fikar på restauranger eller fik. Jag känner mig alltid besvärlig när vi äter borta då jag måste vara säker på att inget innehåller gluten. På fik är jag ganska trött på att det som oftast finns är biskvier och skumraketer. I vardagen är det inga problem alls med glutenfritt, varken mat eller fika. Jag jag bakar både bröd och bullar som är helt ok i smak och konsitstens. 
På mässan fikade jag mest för att jag kunde välja och vraka av det som fanns i fiket. Jag var ganska mätt av provsmakande av olika sorters bröd, pizza, pasta, kakor, godis mm. Men en lussebulle till fika kunde jag inte motstå att ladda in...
 
Kolla så mycket jag kunde välja på i fiket:
 
 
 
Det jag saknar mest från tiden före glutenfritt ätande är vetebullar och en och annan onyttig ljus fralla eller baguette. Men sicken tur jag har att det finns god glutenfri lakrits att äta, inte många dagar kvar nu till jag får öppna första luckan i min lakritskalender från Johan Bülow...
 
Nästa år blir det matmässa för mig igen och då ska jag ta med mig större väska och en medhjälpare för att bära... Fanns mycket att köpa till bra mässpriser och framförallt kul att kunna prova nya produkter. 
 
 
Fyra dagar i huvudstaden är över. Tror jag åker dit snart igen ... sover så skönt hos syster i Enskede...  och det är så härligt att träffa systrarna och deras herrar. Längtar allra mest efter dem alla när vi nyss träffats... jag känner liksom mest då så mycket de betyder för mig 😍

Kommentera inlägget här :