Börja om från början

Safta, sylta, skörda ja, det hörde till vardagen i familjen när barnen var små och vi fortfarande var unga. Det var ganska olika hur sysslorna fördelade sig. Sönerna kunde mutas med pizza för att få vinbären från buske till skål och vidare in i köket till mig. Känner nog att jag var den som kokte, rörde, skivade, sköljde och fyllde på burkar och flaskor. Ätandet hjäptes vi åt med. Sönerna blev äldre precis som vi och trädgården var förträffligt enkel att sköta utan odlingar  att ta hand om. Sagt och gjort bort med vinbärsbuskar, plommon- och äppelträd. Plommon var gott att äta en vecka och marmeladåtgången minimal så varför hålla på med odling och allt som där hör tlll? Latmasken tog över och det har alltid varit nära till affären... Den rensade svampen och lingonen kom inte heller längre.. saknar dig pappa! 
Men nu är det dags för andra bullar...eller grönsaker.  Med pensionärslivet så har tiden och lusten kommit tillbaka att odla Gurkorna förra året gav mersmak. Tomater har vi odlat i krukor varje år och det fortsätter vi med. Så gott att äta solvarma tomater som godis och jag vet en tre-åring som gillar att få med sig tomater hem. 
 
Odlingsteg 1 är inlett idag: 
 
 
Har petat ner de första fröna och satt några blomskott. Lite störigt att ha de så här i x antal veckor. Men men jag har skippat tanken på växthus då tomten är liten.. så jag får stå ut att det kommer se ut så här ett bra tag. Fler fröer ska sås... 
 
Tog fram skissblock och pennor och gjorde en mycket enkel första skiss för hur det ska bli på tomten. Behöver implenteras i god tid... Skissen ska förfinas och inköps- och arbetslista ska tilläggas. Jag älskar att skriva listor på det som ska göras. Så skön känsla att stryka på listan för att sedan renskriva och fylla på med mer. Tror mina gamla arbetskamrater känner igen mig i detta, eller? Ska väl tillägga "Post-it-lappar" i olika färger för att vara säker på igenkänning. Jodå, jag har ett lager med postisar hemma. Fyller alltid på lagret i Ullared (snart dags!)  och på Biltema. 
 
 
Ska utveckla skissen med växtsorter, färger och visualisera ett superresultat. Kan jag få be om lagom med nederbörd och sol och värme denna sommar? Den övre raden på skissen med komposter och odlingslådor är på plats sedan länge, allt annat ska kompletteras med.
 
Jag gillar återvinning och har därför ett pennställ i toppklass: 
 
 
Bestickstället från förra diskmaskinen är perfekt. Dags att sortera pennorna igen ser jag... men inte nu.. nu blir det .... nåt annat... FIKA!
 

Kommentera inlägget här :