Pluggdags?!...

Ja, inte för mig, varken som student eller rektor. Läser alla lockande annonser inför skolstart med alla fördnödenenheter som ska göra skolstarten så bra den kan bli. Jag känner suget hur härligt det var med nytt läsår. Nya möjligheter, oskrivna blad och olika förväntningar. Pennor, post-it-block, pennfodral, ny väska, ny läsårskalender är saker jag alltid gillat att handla. Nu får jag säga till mig själv på skarpen att "du behöver inget sånt köpa, det finns redan mer här hemma än du komemr förbruka under din livstid".  Känslan med en ny kalender och att få skriva in viktigheter i med finaste handstilen för att några veckor sedan vara ett virrvarr av anteckningar och post-it-lappar. Senaste åren använde jag såklart digital kalender och gör så nu också (delad med nödenolusten plus vårt egna) men det kommer aldrig vara samma känsla som en hederlig papperskalender. Jag älskade, under grundskoletiden, att slå in böckerna i noga utvalt papper - är det nåt man gör nuförtiden?
 
 
Jag såg ett inslag på tv om ett par studenter som satt och bläddrade i sin kurslitteratur. Jamen vad jag kan sakna det, tiden när poängjakten och godkända tentor höll mig igång (och nästan tog kål på mig, duktig flicka kan det skrivas som) såå kul det var. Återigen en känsla att minnas när man för första gången öppnar en ny bok och snabbt kollar av kapitelindelning, läser baksidestext och börjar läsa. Inte alltid från pärm till pärm men till slut var boken utläst och full med överstrykningar och anteckningar. Redovisningar av paper, uppsatser och att försvara sina skriverier och sedan få opponera på andras arbete är också goda minnen om än ibland nästan med skräckblandad förtjusning. Men ack så skönt när allt var godkänt och klart.
Läst har jag alltid gjort och gör fortfarande. Blandad kompott med feelgod, deckare, fakta typ Hans Rosling, biografier, klassiker och såklart barnböcker. De senaste barnböckerna var Den stora snöstormen av Hans Petersson och Historien om någon för en vecka sedan när 3-åringen skulle nattas. Böckerna valde hon såklart själv. 
 
De inte längre existerande studierna har jag ersatt med bakning. 24 limpor och nästan 300 bullar i frysen känns bra efter senaste kökstjänstgöringen. Det kommer räcka ett bra tag. Tilll nästa gång ska jag leta lite nya recept på matbröd, både glutenfria och "vanliga". Tar gärna emot bra tips av er därute. Blir nog lite småkaksbak snart, det var längesedan sist. Wienerstänger, hallongrottor, havrekakor och kolasnittar skulle smaka gott och citronolakritskakor inte att förglömma. Men så bra som mamma är på att baka småkakor det blir jag aldrig. Hon är bäst på det - fråga barnbarnen som hon försett med syltkakor till deras stora förtjusning - eller vad säger du Hugo?
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :