Bockar av på min bucketlist

Har börjat beta av lite på min bucketlist. En lista som är långt ifrån färdig och som innehåller både smått och stort. Betade idag av en del på punkten #läsa om alla Astrid Lindgrens sagor. Började med två Emil och forsatte med Bröderna Lejonhjärta.
 
 
Den gröna boken är från 1963 och första upplagan. Älskar den, det är så en riktig Emilbok ser ut! Underbara illustrationer av Björn Berg, alla i färgskalan svart, vitt, grått och rött. Helt underbara tycker jag. Boken är väl använd då jag läst den flera gånger både som barn och som mamma och när jag lekte skola i lågstadieåldern så ingick den gröna Emilboken alltid i klassrumslitteraturen. 
 
 
Kolla priset från 1963:
 
 
8,50 vilket med dagens värde motsvarar 91,55 kr (enligt SCB:s prisomräknare). Ny kostar en Emilbok runt 150 kr idag. 
Efter två Emil så blev det Bröderna Lejonhjärta vilken är en av mina stora ALfavoriter tillsammans med Rasmus på luffen.  Lejonhjärta är det Ilon Wikland som illustrerat och då i svartvitt. Jättefina bilder det också.
 
 
Så mycket bilder och ljudminnen som passerat förbi under läsningen idag;
  • Astrids röst när hon själv läser sina sagor
  • minnen från lässtunder med söner, barnbarn och från jobbet som förskollärare
  • scener från filmerna
  • repliker och scener från Astrid Lindgrens värld
  • scener när barnbarnen var små och med sugrör som mikrofoner spelat upp Astridscener på vår altan
  • fritt berättande för små öron som lyssnat intensivt
... ja det är en skatt av bästa sort att läsa Astrids sagor, de håller i alla tider. Nästa bok på tur är Ronja Rövardotter... tar den imorgon tror jag....

Kommentera inlägget här :