Två saker med högt affektionsvärde

Igår låg senaste numret av tidningen Retro på köksbordet när jag kom hem. Bästa tidning jag vet och den enda jag prenumererar på förutom att vi har lokaltidningen. Det är ren njutning att läsa Retro och upptäcka och minnas saker från svunna dagar = när jag var liten. I detta nummer fick jag ögonen på en broderad tygbonad vilket gjorde att jag runt midnatt klev ur sängen och letade i skåpet där vi har dukar. Jodå, den fanns där:
 
 
Min fina bonad som jag hade över sängen när jag var liten. Cirka 60 år gammal är den. Broderi i kombination med påsydda tygmärkesfigurer. När sönerna var små så hängde jag upp bonaden i deras sovrum men nu ligger den sedan många år i skåpet med dukar. Lite synd egentligen men den passar ju inte in någonstans färgmässigt... färgmatchning är lite min grej 🙃. Mamma har konsulterats för jag var osäker på vem som gjort den till mig. Vi enades om Greta, några av er vet vem hon var, andra inte... 
 
Från tyg till glas, trä och metall... så har vi en fin serveringsbricka här hemma. En lysningspresent till nödenolustens mor och far när det begav. Det passar in och finns på en hylla i köket. Tycker den är riktigt fin och pryder sin plats och den är alldeles för fin att använda tycker jag. 
 
 
Genom åren har vi bytt ut och köpt till elektriska advetsljusstakar. Har en kvar i furu, som jag förövrigt tänkte lämna till second hand men ändrade mig när den var med som en klassiker i ett nummer av tidningen Retro. Så lättpåverkad är jag, haha. Funderar på om det ska bli stora racet imorgon med att ta fram advensstjärnor och ljusstakar? Brukar inte göra det förrän lördagen före 1:a advent men varför inte nu när jag ändå har tid... Jag sover på saken.  
 

Kommentera inlägget här :