Jag hör morfars missnöje inom mig

Jodå, idag skulle inte  morfar vara glad på mig.  Jag har städat, handlat, lagat mat inför morgondagen, pyntat mimimalt och allt detta på långfredagen. Skäms på mig. Långfredag hos morfar när jag var liten det var årets allra tråkigaste dag. Man fick inget göra. Jo, tre saker, sitta på en stol, gå på toa och äta. Ok då, vi fick prata också men busa nej det gick inte för sig.  Morfar dog när jag var tonåring och fortfarande tänker jag på honom då och då och det är fina minnen men på långfredagen är det tråkdagen som jag minns. Ett annat, mycket fint, minne av morfar som jag  fortfarande kan se framför mig är när han lyssnade på radio när Astrid LIndgren läste  Emil i Lönneberga. Det är ett vackert minne som jag bevarat som ett fotografi inom mig. 
 
Som sagt minimalt med pynt för min del men några saker tog jag fram, bland annat saker gjorda av sönerna i början på 80-talet och lite nyare saker gjort av syskonbarn och barnbarn. Finaste pyntet tycker jag. Högt affektionsvärde och kärlek.
 
 
Silltårta är fixad liksom broccolipaj och nu är efterrätten i ugnen. Det blir chokladmaräng med frukt, bär, glass och kolasås. Jansson gör jag imorgon... de som brukar skala potatisen kommer då 😜 Icke att förglömma - tomtegröten är klar. Alltid tomtegröt till frukost hos farmor, det ändrar vi inte på. 
 
 
 
 
Mer påsk än så blir det inte här. Men de bästa kommer och  det är det som räknas. Många till maten imorgon och vi ska nog få i oss både ägg och sill och ett och annat godisägg. Mandelägg med lakrits finns i lådan i köket. Kanske ska provsmaka ikväll så jag vet att de är färska...  
Nu blir det avkoppling (morfar applåderar) med en tuppplur till att börja med. Den får bli kortare än igår då jag sov 3,5 timme när jag kom hem från jobbet.... 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :