Livskvalité en vanlig lördag i april

Livskvalité en vanlig lördag i april börjar redan på fredagen. Att gå och lägga sig på fredagen med vetskapen att ingen bestämd väckningstid för nästa morgon finns det är sååå skönt. Lika skönt är att inte bry sig om att klockan passerat midnatt och bara fortsätta ta in nattens tystnad och läsa vidare. Älskar att ligga i mörkret och bara läsa eller låta tankarna gå. Nödenolusten bjuder på varierande ljudkulisser men igår var det så tyst att jag nästan blev orolig tills han rörde på sig. Puh! Fredag blir så gott som alltid lördag innan jag somnar och det kan dra iväg ända fram till 2 - 3 innan jag tar beslutet "dags att sova",rullar över på vänstersida och lägger en kudde över huvudet och drar täcket upp till öronen. ZZZZZ....
 
Sena vakna fredagnätter är inte att jämföra med att under någon natt, söndag till torsdag, ligga vaken och inte kunna stoppa tankar eller hitta avstängingen för att kunna somna är däremot vidrigt. Att komma på "det mailet glömde jag svara på" "det mötet måste jag förbereda" "måste ringa X" "måste ta det där samtalet" eller vad det nu är som dyker upp det är inte kul.. som tur är inte alla nätter så. Strategin är att skriva på en post-it-lapp eller skicka mail till mig själv för att komma ihåg och för att släppa tankarna just då.
 
Undrar hur det ska bli med sovtider när jag slutar jobba? Jag förskjuter alltid dygnet direkt vid minsta korta ledighet.... får jobba på det.. det är ju trevligt om nödenolusten och jag är vakna tillsammans och det är väl inte så många som vill komma på fika eller middag mitt inatten .... 
 
Livskvalité en lördag i april, ja det börjar med att ligga kvar i sängen så länge jag vill. Jag sover inte så länge, åtta idag, men jag läser och läser... lokaltidningen, tidningar på nätet, kollar givetsvis både fejjan och insta. Herregud man måste ju ha koll 😀 Ok, jag erkänner, jag spelade ett par spel också.  Efter att ha kollat (betyder ropat ner till nödenolusten som befinner sig på första våningen) "är äggen klara?" så tog jag klivet upp. Pyjamaslördag med en mjuk fleece ovanpå och sedan slinka (ta stapplande steg på stela ben och onda fötter) ner i köket för att äta sen frukost, modell minihotellfrukost. Jobbdagarnas havregrynsgröt byts på lördagen ut till mumsig frukost.
 
 
 
Har efter frulle hunnit ladda tvättmaskinen, sortera tyger, beställa teaterbiljetter, betala restskatt, skriva brev, plocka fram strykbräda och strykjärn, justera blomkrukors plats på fönsterbrädorna, lagt in räkningar för betalning, suttit med fötterna på bordet och bara tomglott en stund och nu är snart skrivandet avklarat. Sköna lördagen kan fortsätta med enkla vardagssysslor i lagom lugnt tempo. Fläskfilérester till middag och chokladmousse till efterrätt, toscakaka till kaffet  - visst låter det som en bra dag? 
 
Har hunnit ta en glutt ut och sett att lökarna som planterades i höstas är på G. Avenboken släpper nog snart sina vissna löv - våren är här ... 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :