Längtar, syr, läser, röjer och googlar..

Hur har du det i coronatider? Ingen idé att gnälla men visst är det trist... inställt och inställt, åk inte hit eller dit, begränsa dina kontakter.... men å andra sidan det är när man har (skit)tråkigt som kreativiteten liksom fantasin kan ta fart och de mest oväntade aktiviteter blir roliga... eller i alla fall utförda. Rensa, vädra och sortera alla kläder i alla garderoder - check på den. Städat och sorterat alla tyger och sybehör - det blev mycket tomma platser på hyllor och i lådor - check på det. Kvar är att sortera/rensa i x antal pärmar. Det är ju inte nödvändigt att ha kvar fakturor på böcker inköpta för 10 år sedan... eller?!
 
Sylusten smög sig på och det blev en overall av gamla jeans i storlek 116. Det är längesedan jag sydde kläder till sönerna och till mig. Kan fortfarande tänka på en del lyckade resultat som skjortor, cerise chinos till mig, klänningar, jeansjackor och byxor till sönerna när de var små och nu är målet att det ska bli sytt till mig och till yngsta barnbarnet. Killarna är för stora för hemsytt .. även om jag "hotat" en av killarna med att nu (efter inköp av overlockmaskin) kan jag sy kalsonger av mina gamla t-shirts eller sommarklänningar. Kanhända blir det ett prov bara för skojs skull 😜 
 
 
Nästa på tur att sy är blusar av farfars utsorterade skjortor och några shorts allt i storlek 116. 
 
 
I helgen har jag haft fokus på böcker och läsning. Hann läsa tre stycken och kan rekommendera dem alla. Sen for jag hem är del tre i en serie och den blir såklart bäst om om läst de två första delarna. Visst är det härligt att sjunka in i en berättelse och bara vilja fortsätta, fortsätta och sedan så tomt det blir när sista ordet är läst. Det brukar ta en stund innan det går att börja i en ny bok, berättelsen hänger liksom kvar i tankarna och kräver lite bearbetning. 
 
 
Längtar.. ja, jag längtar så in i vassen 
  • efter mina syrror i Stockholm - när hundan kan vi träffas igen?
  • att krama om våra fyra bästa och umgås som vanligt
  • att 4-åringen ska komma hit och stanna hos oss hela dagen så vi kan leka, baka, rita, spela spel och tillsammans längta till Astrid Lindgrens värld 
  • efter att göra en massa skojigt/spontant hitte-på
  • efter ett liv utan coronapåverkan ....
Det är ju 2020 så visst googlar jag en del också. Odla i pallkrage, mönster till dam, få bort icke välkomna katter i rabatterna, vimmerby kommun kommun och politik, hemnet (nej vi ska inte flytta), väder och inte minst googlar jag på corona. Så mycket roliga och bra sånger som olika personer skapat och bjuder på. Fick syn på denna idag
 
 
 
 
Visst är den bra? Nehej nu blir det några sidor i boken "Den extraordinära berättelsen om Jonas Paulssons plötsliga död" av Alexande Karim innan det blir "Vem bor här" på tv. Ha de gött
!

Kommentera inlägget här :