Sköna maj... javisst, men måste du vara så torr??

Grönt, grönt, grönt så skönt. Alla olika nyanser av grönt som naturen bjuder på är ljuvligt vackert antingen man är ute eller sitter inomhus i soffan och tittar ut. Men jag vill ha regn. Nu! Regnvatten att fylla tunnor med och för att det jag sått ska komma igång och bli precis så vidunderligt stort och vackert som jag föreställer mig. Blommor i alla färger och olika höjder är vad jag ser framför mig. Har i år begränsat grönsakerna till dill, persilja, tomat och paprika. Det här ska bli mitt blomsterår number one. 
Dahlior, luktärter, rosenkrage, ringblommor, eterneller (ren och skär nostalgi), blåklint, krasse rosenskära, popcorngräs, vallmo och zinnia ska bli fina buketter att njuta av. Ja så är de traditionella pelargonerna med mera planterat i ett antal krukor. Amplarna fylldes i år med Million Bells för att få till lite förnyelse. Allt måste inte vara som det alltid varit, också gamla tanter kan tänka nytt. 
Men som sagt nu vill jag ha regn, regn, regn....
 
Vid planteringen i alla krukor i år kunde jag bocka av en punkt på att-göra-listan. För att förenkla hanteringen av lecakulor så gjorde jag små påsar av nylonstrumpor och fyllde med lecakulor (stulen idé från nätet). Påsarna ligger nu så bra i botten på krukorna ochdet ska bli lättare att spara lecakulorna utan att det blir en massa spill som åker iväg när krukorna töms till hösten. Bra idéer ska man kopiera. 
 
 
Många rader sådda i pallkragarna...och som synes så är gräset nästan obefintligt, men vatten slösar vi inte på en snart 43 år gammal gräsmatta.
 
 
 
Kaprifolen med massor av blommor:
 
 
Redan har det hunnit bli ett antal timmar i soffan på altanen, både med och utan värmande fleecefilt. Älskar vår altan och att bara vara här och njuta av att göra ingenting, fika/äta, läsa eller bara låta tankarna och drömmarna flyta iväg.
 
 
Ja, maj är en underbar månad precis som jag hahaha - jag heter ju May i andra namn. Skämt åsido maj är en ljuvlig månad. Grönska, blommor som kommer i samma ordning varje år och som man prickar av på listan över sedda för detta år. Blombuketter förgyller innemiljön och nu är turen kommen till gullvivor och liljekonvaljer. Hittade mandelblom och humleblomster denna vecka. Två ytterligare favoriter. Min lista med favoritblommor är lång. När jag var liten sa jag att jag skulle ha gullvivior och mandelblommor i brudbuktten. Så blev det inte då bröllopet blev en händelse i augusti 1979... då fanns det inte gullvivor och mandelblom men det funkade lika bra med gula rosor...fortfarande gift med samma nödenolusten....
 
 
 
Denna onsdag  blir en dag med väldigt lite aktivitet för mig med förkylning, total avsaknad av nattsömn och den där listan med att-göra-saker finns det inget slutdatum på...men nog ska jag få till ragger och fläsk till middag - vintermaten fasas ut i väntan på färsk potatis. 

Kommentera inlägget här :