Dålig smak? Ingen smak alls?

Idag har jag tittat på två tv-program från K-special(Svt): "Återupptäckta  - konsthistoriens kvinnliga pionjärer". Programmen handlar om kvinnliga konstnärer i konsthistorien eller rättare sagt om utlämnandet av skickliga kvinnliga konstnärer genom konsthistorien. Kvinnor som varit föregångare inom konsten men som förminskats och/eller förbisetts på olika sätt. Mycket sevärt, bra berättat och massor av underbara konstverk att betrakta. Kan varmt rekommendera att du ser de två avsnitten som finns på svt-play.
 
Bra program sätter igång tankarna...
Började titta runt vad vi har på väggarna här hemma och kunde snabbt konstatera att manliga konstärers alster (räknade bara tavlor) var flera än konstverk av kvinnor. När man pratar om konst är det lätt att hamna i funderingar
  • vad är god konst
  • dålig smak
  • god smak
  • ingen smak alls
  • vad föreställer det
  • vad vill konstnären säga med den här bilden
  • finkultur
  • är det finare med olja än akvarell på väggen...mm
 
Finns hur många funderingar som helst. Jag tycker att det spelar ingen roll vad som räknas till god/fin konst eller inte. För mig är det viktigaste att det vi har på väggarna är verk vi gillar och tycker om att betrakta. Kan vara något man bara gillar färgerna i, något som kopplas till ett minne eller något som man ser kommer passa perfekt på just den platsen hemma. Lite extra roligt är det när man känner den som målat som tex min skolkamrat, Sven Kask, sedan grundskolan som "hänger" på två ställen här hemma. Vi har blandad kompott från det som inte kostar eller är värt ett enda öre till det som kostat några lappar. Det som inte kostar ett enda öre kan ändå vara precis lika betydelsefullt som det som kostat några lappar. Bjuder på några exempel från hemma hos oss.
 
Först en tavla jag föll pladask för och köpte direkt vid första anblicken. En rostig Volvo PV målad av vimmebykonstnären Gertove Gustafsson Färgerna tilltalade mig och motivet blev en direkt koppling till barndomen då min Volvoimpregnerade pappa körde runt oss i familjen i en svart PV. Nostalgin slog till och jag hivade upp kosingen och har inte ångrat mig en enda sekund.
 
 
 
Hötorgskonst, skräckkonst, abstrakt, surreallism, affischer... skulle kunna rabbla ord kopplade till konst i oändlighet. Allt ok - du väljer själv det du gillar. Min farfar hade en kopia av Grindslanten över sin säng så när jag ser det motivet tänker jag på farfar.
 
En favorit på väggen är en affisch från föreställningen Melancholia av Lars von Trier. Melancholia spelades på Spira, Jönköping 2019, och i en av rollerna spelade Liam vårt äldsta barnbarn och han är med på affischen. Kommer hänga kvar på väggen så länge jag lever. 
 
 
När vi ändå är inne på barnbarn så hänger de tre äldsta på väggen. Beställde tavlan till nödenolusten för många år sedan. Barnen var små, fyran och femman hade inte ännu sett dagens ljus, och tavlan är inspirerad av Andy Warhols konst. Har inte tröttnat på tavlan och jag ser den flera gånger varje dag då den hänger på en vägg i trappan.
 
 
Mer inom kategorin inte värt ett korvöre är de bilder jag producerade för att antal år sedan, närmare bestämt i samband med min cancerbehandling då jag började rita kruttantenänglar som sedan blev diverse kvinns.. ritade på plattan i programmet Bamboo. Jaja de duger hos oss ... barnsliga och naiva  men vad gör det?? inte ett smack. 
 
 
Ett porträtt av mig fångat av äldsta barnbarnet när han var liten betyder mycket för mig. Fint fångat att farmor är en klänningsmänniska. Älskar teckningen och har den uppsatt i arbetsrummet bredvid symaskinen. 
 
 
Även jag trillar dit på det som är modernt. Vid köksrenoveringen för 6 år sedan (tror det är 6 år sedan) blev det nytt på väggarna och vad passade till det gråvita på väggarna? Jodå en affisch som finns i hur många hem som helst. Olle Eksells klassiker:
 
 
Så har vi det och som ni ser är det en salig blandning. En blandning som passar oss och vårt hem. Det man väljer att smycka väggarna med gör ju hemmet personligt och varför skulle man ha något på väggen som man inte gillar? Nej det är inget för mig. Underbart att vi tycker olika och både du och jag själva kan bestämma vad vi tycker är fint och vill omge oss med. Dålig smak eller ingen smak alls, nej det är det ingen som har - vi har helt enkelt bara olika smak.
 
En sista tavla får bli avslut på inlägget. Den tavlan har jag vunnit en gång när jag tillsammans med arbetskamrater gick Djursdalarundan. Kolugnt i Djursdala av Henry Gustafsson och den gillas inte bara av mig. Yngsta barnbarnet Olof klättrar upp i soffan och kommenterar och pekar på kossorna varje gång han är här. Mysigt att kolla in tavlan tillsammans med honom. 
 
 
För mig är bra konst berättelser som är oberoende av vad de är gjorda av eller, eller när.
Bankier Channa
 
Varje människa är (potentiellt) en konstnär.
Joseph Beuys
 
Konsten ska vara till hjälp för människan.
Robert Broberg