Redan augusti

Efter att ett par timmar ha planat ut min lekamen ute under dubbla fleeceplädar i soffan på altanen och läst ger jag upp då jag nu är stelfrusen. Tröstnjuter inomhus med en salt patron i munnen Jag vill ligga i blöt i en varm sjö eller ännu hellre ett varmt hav och simma och njuta, äta vattenmelon mellan baden och läsa böcker med lättsmält innehåll. Är det för mycket begärt kära augusti? Ja, ja, jag vet, det sägs att det är värme på G men just idag känns det väldigt avlägset. 
 
När jag inte gnäller över saknade simturer så får jag trots allt ändan ur vagnen och sköter om växtligheten. Har skördat squash, lök och sockerärtor. Plockar lite sockerärtor varje dag och fyller på i frysen. Gött att ha i vinter.  
 
 
 
Att få oväntat besök uppskattas vanligen men inte när det är rådjur som mumsar på morots- och rödbetsblast och dessutom drar upp rödbetor. Fredliga skyddsåtgärder är insatta! 
Fler gurkor är på gång. Kan rekommendera minigurkan Danito för odling, så goda och tacksamma. Chilin börjar skifta i rött. Paprikorna är på G, bara att vänta nu då de ska bli gula förhoppningsvis.
 
 
 
Härligt att skörda och njuta även av liten skörd. Blommorna är nästan snäppet bättre än det ätliga, som jag njuter av att plocka in småbuketter för ögats fröjd, den härliga doften och färgerna. Har nästan bestämt att 2021 blir det bara blommor i pallkragarna plus tomater och gurka i krukor. Tänk ett par pallkragar fulla med dahlior, ett par armeringsjärnspaljéer i bakgrunden fulla med luktärter, blåklint, rosenskäror och några ännu icke bestämda sorter till. Blomsterfrossa låter väldigt lockande. Årets dahlior, har tre sorter, är fulla med knoppar...väntar på att de ska visa sin fina sida...
 
 
 
Då jag uppnått mogen ålder är det min fulla rätt att älska pelargoner. Så, ja, jag är väl tant nu. Tant Anne-Cathrine. Tyckte när jag var liten att pelargoner var tantblommor. Men man kan ju ändra sig. Så precis som vanligt är det pelargoner i amplar och krukor på altanen. Gillar alla rosa och cerise nyanser. Röda köper jag aldrig men ibland kan det bli en och annan vit.
 
 
 
 
Det var dagens bludder och det är fortfarande kallt ute så jag stannar inne. Får bli en tur till syrummet där flera projket pågår. Till middag blir det rester från gårdagen, köttfärslimpa, potatis och brunsås. Såå gott. Återstår sedan bara att vänta på att Djurgården tar med sig tre poäng hem från Varberg i kvällens match - ja då får ju dagen ett bra slut trots sommarkyla och avsaknad av utomhusbad i varm sjö.
 
Heja DIF!
 

Kommentera inlägget här :