Från den ena rollen till den andra

Ni som känner mig vet hur mycket jag älskar att vara farmor. Men veckan som gick fick jag hedersuppdraget att vara moster på heltid några dagar till två underbara syskonbarn 14 och 18 år. Härligt att vara både moster och farmor. Nu har jag växlat om till farmor igen innan det är dags för skolstart. Han som är här nu och som jag är farmor till sa ikväll att nödenolusten och jag är liksom lite bondestil medan han själv har lite mera storstadsstil (jag har fått lov att skriva detta). Han bor i Linköping... funderar nu på om syskonbarnen i Gamla Enskede tycker så också?  Uttalandet började med att vi diskuterade om min dator skulle funka till det spel han skulle köra. Jag sa: Du menar om det är tillräckligt med krut i min dator? Svaret: Ja, fast jag säger om det är nån kräm i datorn. Där bla annat skulle skillnaden mellan bonde- och storstadsstil vara. Visst är det härligt med barns tankar?!
 
Veckan i huvudstaden gick fort med en dag på stan och besök hos Gudrun som inte hade något jag blev intresserad av men i Djurgårdsbutiken fanns det grejer i min smak som fick följa med hem. Lite pysselgrejer slank också med hem för kommande höst- och vinteraktiviteter. En väldigt varm dag slog jag till med bull- och sirapslimpebak, oj, oj, oj så varmt. Pustade lite mellan varven på trappan som härligt nog har skugga mesta tiden av dagarna.
 
 
 
Så kom då syster med make hem igen och jag blev bjuden på det godaste jag ätit på evigheter. Poke bowl med lax, sushiris, srirachamajo, edamamebönor, mango, picklad rödlök, sallad, avocado, coleslaw och sesamfrö. Åt så jag nästan sprack. Sååå gott. 
 
 
En kvällspromenad till Dahliaträdgården i Enskede gård blev en underbar upplevelse. Dahlior  är helt fantastiska blommor med alla färger och varierande former. Nu får bilderna tala för sig själva:
 
 
 
 
 
 
 
 
Från läckert till inte läckert alls... första kvällen i Gamla Enskede tillbringades ute till sent på kvällen och förutom att syster bjudit in mellansyster med make och en av deras söner så fick vi oväntat besök och det var ett ovälkommet besök:
 
Dock kunde inte en snigel förstöra kvällen eller veckan. Underbart att få vara moster till härliga och fina syskonbarn 💓 Tack grabbar för fina dagar!!
 
Efter en vecka borta är hemmaplan härligt och ikväll har jag burit vattenkannor, plockat tomater och luktärter och förundrats över så mycket det växer på en vecka. Purjolöken hade satt fart ordentligt så snart blir det potatis och purjolökssoppa. Men nu är det dags att placera mig på ryggläge i sängen för en stunds läsning. Får se om det blir några drömmar sedan.. drömde en natt hos syster att jag blev headhuntad till att vara med i ett framförande på scen, jag frågade i drömmen varför man valt ut mig.. jojo det var för mina formers skull. Gonatt!! 

Kommentera inlägget här :