Det finns lösningar på allt.. om man kommer på dem..

Det var inte en dag för tidigt att idag tvätta den svartvitblommiga klädseln på schäslongen och soffan där vi häckar varje kväll. Ja, vit var den inte längre. Fram med nästa soffklädsel, den mörkgrå, och dags att nöta lite på den nu. Bara ett litet problem med det... Svarvita överdraget är sytt för att ha armstödet på schäslongen på höger sida och det mörkgrå överdraget är sytt för att ha armstödet på vänster sida. Det beror på olika möbleringar vi haft och trots att en av oss gillar att möblera om så var det inte aktuellt idag. Det var vi rörande överens om. Men två kloka hjärnor fixar så klart detta...
 
Så här såg schäslongen ut före verkställande av bra idé:
 
Var hitta ett likdant tyg? Jodå det fanns att tillgå och soffan står ju ändå mot väggen hela tiden...så vi klippte bort en lagom stor bit på baksidan på soffan och skarvade med ett tyg som fanns bland alla mina tyger i garderoben. 
 
 
Nästa steg blev att göra ett mönster för biten som skulle passa på schäslongen. 
 
 
Full fart på symaskinen (jag), strykjärnet (jag) och dammsugaren (nödenolusten) och vips några timmar senare var schäslongen fixad, ny (den gamla mörkgrå) klädsel struken och på på soffa och schäslong, golven städade och mattorna piskade, svartvitblommiga klädseln tvättad och hängd på torkning. Så lätt det går om man hjälps åt. Va dä ä bra att vi har oss!!
 
 
 
Hade säkert gått att sy ännu snyggare men det här blev bra nog åt oss. Lite piff med några nya kuddar också med mönster och färg så blir det ännu bättre... kan tänkas att det finns kuddar att köpa i det gula varuhuset i väster som jag ska besöka på torsdag.
 
Annars är jag lite trött på köpe o köpe, black friday och black week. Det finns ju inga gränser för hur många mail och sms det trillar in med lockelser om rabatterade varor och oemotståndliga köptips. Jag handlar jag också och jag köper gärna med rabatt.. men det ska då vara det jag behöver och inte det någon säger sig tro eller veta att jag behöver. Erkänner att jag för några sekunder blev sugen på en ny surfplatta, men nej, jag nöjde mig med att läsa reklamen. Jag har en samsungplatta som funkar bra.Inget fel alls på den. Inför torsdag har jag en lista med saker jag har tänkt köpa. Har lämnat några tomma rader på listan. Det kan ju vara så att jag inte riktigt vet än vad det är jag behöver - det har liksom hänt förr. Någon igenkänning på det från någon av er som besökt det gula varuhuset?? 
 
Efter en 51minuter lång promenad, kött (rådjur) o pära till middag så tillåter jag mig ikväll att göra vad jag vill. Det blir inte fotboll på tv men några timmar med Jonas Gardell i min hand kan kanske vara något bra?

Kommentera inlägget här :