Den enda bok du behöver i köket

Jag fick en present av systeryster när hon var på besök på höstlovet. En bok om grönsaker. Helt klart den enda bok du behöver i köket. Kokböckerna står på rad och visst är det kul att sitta och bläddra i dem och låta smaklökarna lockas. För att hitta inspiration i matlagningen så brukar jag titta i kylskåpet och se vad som finns och sedan googla recept. Det finns alltid olika alternativ att välja på oavsett vilka ingredienser som googlas. Matlagning är roligt när tid finns och det finns det nu som pensionär. Jodå, det finns dagar nu också då det inte är just matlagning jag vill lägga tiden på. Dagarna när resterna står och skriker "ät upp mig, här kastar vi ingen mat" är också sköna och bekväma. Det finns idag tre rätter att  välja på i kylen:
  • soppa med rotfrukter och chorizo - ingen konkurrens om den från nödenolusten
  • limelyckling - tabberas på den blir det nog
  • krämig pasta med lax och spenat  - to die for! den överlägste godaste pastarätt jag ätit - ever!! 
Imorgon blir det fisksoppa med räkor. En av de bästa ska sova över här. Förra veckan valde han bort soppan mot en stor portion glass med kolasås och ett lass med färgglatt strössel på. Inför morgondagen så frågade farfar vad han vill ha till middag imorgon och han tyckte det var en svår fråga. Det var svårt att välja, men inte pasta - "men soppa kan jag ta".
Men det ville du ju inte ha förra veckan?
Nej, men det fanns ju glass och det kan jag äta alla dagar
Tillsaken hör att middagen här var bara ett erbjudande eftersom soppan just då var klar, middag skulle han äta hemma hos sig. Men i morgon toppar vi med fisksoppa med räkor OCH glass med strössel och kolasås till efterrätt... och en munk eller två. Vad gör man inte för de bästa?? Det är ju dessutom lillördag (stavas det så? det ser konstigt ut, men ni fattar ju).
 
Jag var som liten min farmor och farfars första barnbarn och jag var rejält bortskämd. Minns tex att jag fick äta upp geléhallonen på tårtan - jag tror tom innan alla hade tagit tårta. Hoppas jag minns lite fel men jag tror tyvärr inte det. Ja ja inte mitt fel och det blev folk av mig också. För ett par veckor sedan bakade jag prinsesstårta som dekorerades med marsipanblad och rosor. Nej, jag åt inte upp dem i förväg men som jag minns det så hamnade de på de bästas tallrikar. Häpp! 😋😜
 
Det blev en lång utläggning (någon gillar att skriva) men nu åter till boken jag fick och som det var tänkt att inlägget skulle handla om.
 
 
Helt underbart bra bok. 41 grönsaker och 810 recept. Ett kapitel för varje grönsak och mängder av tips av hur man kan använda just den grönsaken; koka, steka, rå, baka i ugn, tillsammans med andra ingredienser, fritera, grilla och så avslutas boken med ett kapitel med recept på dipp och kalla såser. Majrova, aubergine, rättika, rotpersilja, svartrötter, pumpa, kålrabbi är exempel på grönsaker som är ett utvecklingsområde i köket för mig. Snacka om en bok för inspiration - vad sägs om:
  • 24 sätt att använda spenat på
  • 36 sätt att använda rödbetor på
  • 21 sätt att använda majs på 
  • ... to be continued om alla 41 grönsaker
Ett bra tips är att skriva upp boken på önskelistan till tomten eller var lite hälsosamt egosistisk och köp den till dig själv nu.. eller förlita dig på något snällt syskon som vill ge dig en present. Tack kära syster för boken!! 
 
PS såklart innehåller boken aptitretande fina bilder också. 
 
 

Kommentera inlägget här :