Aldrig mer

Aldrig mer tänker jag att jag kommer att köpa någon bok som handlar om forskning på tema barn, förskola eller utbildning. Inte kommer jag heller att läsa all gammal facklitteratur som jag har kvar. Mina senaste böcker inom området förskola och ledning gav jag bort när jag slutade jobba. Intresse finns kvar ( men i klart minskad styrka) men då räcker det gott med Skolverket, Skolinspektionen och olika artiklar som råkar passerar mina ögon. Från 1 juli 2019 får förskolan en reviderad läroplan och den har jag varit inne och läst bitar av. Vilket roligt jobb att implementera den och vilken möjlighet för undervisningen i förskolan och arbetet  för barnens bästa lärande och utveckling. 
De hyllmeter med facklitteratur jag hade hemma är nu förpassade till IKEA-kassar för vidare transport till återvinningscentralen avdelning brännbart. Gött! 
 
 
Istället finns nu plats för böcker som vi tagit ner från vinden. Tre stora kartonger med kapitelböcker, faktaböcker och lexikon för barn. Böcker som är sönernas och som väckte många gamla goda läsminnen. Här finns inte plats för alla böcker men kanske finns det några böcker som barnbarnen kan vilja ta över...  Bland titlarna fanns tex böcker av Roald Dahl, Maria Gripe, Michale Ende och så fanns där titlar som Oliwer Twist och Tom Sawyer plus en massa annat. Så funkar det- böcker  - dem minns ni väl? Barnens lexikon - säkert bara att slänga... nu googlas det för att ta reda på vad man vill veta. Fram kom också mina gamla  Mysterie - och Fem-böcker som jag läste med stor förtjusning på 60-talet. I ett par av dem stod det inskrivet God Jul från Henry, Anita och Magnus (morbror med familj innan de två döttrarna föddes). Vilka minnen det väcker 💗. Femböckerna slukades snabbt och jag tyckte de var så bra. Skräplitteratur eller inte det bryr jag mig inte om - varken då eller nu. 
 
 
80-talet gjorde sig också tydligt påmint. Pop-up-böcker - minns ni? Det var så häftigt när det kom i bokhandeln och så synd att jag inte tog fram dem när barnbarnen var yngre. Tror inte det går att locka barn i åldern 9-12 år med pop-up-böcker... här kommer ett exempel från boken om apor:
 
 
För några år sedan sorterade jag alla mina böcker i färg efter bokryggen men den ordningen har inte hållit fullt ut så nu har jag ett stort dilemma 😜  Ska jag ta ett omtag och sortera efter färg igen eller ska jag sortera i bokstavsordning efter författare? I färgordning med fördelen att det blir så lugnt i rummet vilket jag mår bra av. Men å andra sidan kan jag  ju bli skogstokig när jag letar efter en bestämd författare och undrar vilken färg var det på bokryggen 😡. Å ena sidan .. å andra sidan... hur skulle du göra?

Kommentera inlägget här :