Yosemite & Yosemite

Yosemite gånger två. Cykel och nationalpark. Min cykel från Biltema med samma namn som Yosemite nationalpark, klassad som världsarv 1984, i Kalifornien. Jag är så nöjd med min cykel som jag köpte för några år sedan efter ett uppföljningsbesök av min tjocktarmscancer. Allt var bra och jag var fortsatt frisk och det firades med en ny cykel. Jag hade länge saknat min förra 21-växlade cykel och när vi kliver in på Biltema så står den där - en 21-växlad till det fantastiska priset av 1500 kr, det var var förra årets färg som reades ut. Så nöjd att jag köpte den och jädrar vad den funkar bra. Jag flyger fram... Har inte reflekterat över namnet tidigare men på USA-resan trillade polletten ner och  jag undrar om inte cykeln är ännu bättre nu efter besöket i Yosemite nationalpark 😜
 
 
Yosemite är min hittills största och vackraste naturupplevelse alla kategorier. Parken är 3081 kvadratkilometer stor och ligger på Sierra Nevadas västra sluttningar. Här finns granitklippor, vattenfall, klara bäckar och enormt stora träd. Här finns kilometerhöga klippväggar och området är populärt för klättrare. Det är för mig helt obegripligt att man överhuvudtaget kan tänka klättring på dessa helt lodräta klippväggar och dessutom till och med helt utan säkerhetsutrustning. El Capitan (1,6 km hög) och Half Dome med sina lodräta väggar är de mest kända lodräta granitväggarna. Vattenfallen var dock torra nu när vi besökte parken så vill man se vattenfallen så är ett besök på våren att rekommendera. 
 
 
 
 
 
En häftig upplevelse var de enorma seqouiaträden. Helt underbart att vandra bland dessa giganter. Den högsta uppskattade åldern på ett seqouiaträd är 3266 år. Träden blir 50-85 meter höga och det högst uppmätta trädet är 94,9 meter högt... om jag googlat fram korrekta uppgifter... Barren är i alla fall ungeför lika långa som skostorlek 39. 
 
 
I somras var parken stängd för besökare då det brann i parken.
 
 
 
 
 
 
 
Helt fantastisk upplevelse och hit kan jag tänka mig att återvända.............. men nu är det dags för finaldag i Astrid Lindgrens värld och besök i Mattisborgen för sjuttielfte gången detta år - tröttnar aldrig. Punkt!

Kommentera inlägget här :