Rapport från köket

Fick ögonen på rubriken "Män blir lyckliga av att diska". Det måste betyda att nödenolusten är extremt överlycklig. Den lyckan måste räcka livet ut så mycket som han diskat de år jag jobbat och han varit hemma. I artikeln stod att de män som hjälper till hemma med hushållsarbete är lyckligare än andra män som inte hjälpter till lika mycket. Män som hjälper till hemma? Hjälper till? Oavsett sanningshalten i artiklen så kan väl en man som lever tillsammans med någon inte hjälpa till i sitt eget hem? Att hjälpas åt är en helt annan sak. Ordvrängeri kanske men det är skillnad på att hjälpa till och hjälpas åt. En fråga om gemensamt ansvar. Sen bryr jag mig inte om hur var och en fördelar de olika sysslorna. Några starka grenar som jag har när det gäller hemmet är rensa ut, möblera om, stapla högt i diskstället, släta ut tvätt som hänger på tork så man slipper stryka, färgmatcha filtar och kuddar, fixa små blomsterarrangemang (finns alltid levande blommande blommor här hemma även om det kan vara begränsat till en enda  dahlia), skriva matsedel för att sedan laga något annat som jag är mer sugen på. Gillar uttrycket Gör mer av det du tycker om att göra så varför äta köttsoppa om det är halloumiburgare (favorit!!) jag är sugen på?
 
Kan upplysa er om att idag är det jag som diskat och jag har påbörjat dagens middag medan nödenolusten fixar med målning av huset. Traditionellt så det skriker men vi är båda bra på det vi gör. Dagens middag är ett experiment. Ut med Soldatens gröna burk med ärtsoppa och ut med plastkorvar med ärtsoppa. Nu hoppar ärtorna hit och dit tillsammans med fläsket för här ska ätas hemlagad ärtsoppa. Jag tror faktiskt att det är första gången i hela mitt  långa liv som jag kokar ärtsoppa. 
 
 
Återstår att se om det blir gott eller om det slutar med kokt winerkorv i bröd... 

Kommentera inlägget här :